Interviu cu tanarul arhitect-designer Alin Daniliuc

Atunci cand vezi picturi realizate in doar cateva culori, dar pe care nu te mai saturi sa le privesti, te intrebi cum poate fi posibil asa ceva. 

Iata care este secretul:

In arta nu exista scurtaturi, trebuie sa treci prin toate ca sa ajungi sa stapanesti nuantele si modul in care pui pensula pe hartie.” – Daniliuc Ionut Alin

avioane1

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Daniliuc Ionut Alin este designer industrial si acuarelist. S-a nascut in Falticeni, judetul Suceava, in 1988. Dragostea pentru acuarele, in mod particular, l-a impins pana la un inalt nivel de studiu in domeniul artelor. Astfel, pe langa picturile facute cu mare pasiune, el a absolvit cursurile Universitatii de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu”, Bucuresti. 

Mai mult decat atat, Alin participa activ la expozitii internationale de pictura in acuarela. La una dintre acestea, a intrat in top 20 acuarelisti non-latinoamericani la Bienala Internationala de Acuarela din Ecuador. Privind galeria sa de picturi, sunt sigura ca vor urma multe alte asemenea realizari.

In cele ce urmeaza, vei afla mai multe despre legatura dintre acuarele si cunostintele tehnice de arhitectura, prin ochii acestui tanar acuarelist roman.


1. Cand ti-ai descoperit talentul si pasiunea pentru pictura? Si apoi, cum te-ai hotarat sa urmezi aceasta pasiune? Multi romani talentati nu dau curs pornirilor de a pune mana pe pensula si hartie. 

Talentul si pasiunea  pentru arta, in special pentru pictura si desen, pot spune ca le-am avut de mic, atunci cand ‘’mazgaleam’’ cu oameni, camioane si case, peretii casei, iar parintii mei erau nevoiti sa varuiasca cel putin o data la doua saptamani. Imi amintesc ca eram prin clasa a 7-a, cand am avut prima expozitie, mai bine spus mini-expozitie de icoane pe ‘’lespezi’’ de piatra de rau.

ingerul-alb

Mai apoi am absolvit Liceul de Arta ‘’Ciprian Porumbescu’’ din Suceava, unde am avut norocul sa-l am ca indrumator pe artistul si profesorul Iulian Asimionesei, cel care, pana in cel mai mic detaliu, cu multa rabdare, ‘’m-a luat deoparte’’ si m-a invatat, aproape fiecare tehnica de desen si pictura: carbune, creion, acuarela, tus, ulei, tempera, acril sau mixt. Printe altele am studiat atunci si sculptura. Domnia sa a dorit ca eu sa pot stapani toate tehnici la fel de bine.

Dupa patru ani minunati de liceu in Bucovina, am absolvit alti patru ani in cadrul Facultatii de Arhitectura ‘’Spiru Haret’’ din Bucuresti, dupa care am optat pentru Facultatea de Design de Produs, in cadrul Universitatii de Arhitectura si Urbanism ‘’Ion Mincu’’ Bucuresti. Evident ca, acuarela am descoperit-o pentru prima data in liceu, dar pot spune ca m-am indragostit de aceasta tehnica in timpul facultatii de design.

Bucurestiul, in picturile lui Alin:

2. Cum reusesti sa gasesti mereu timpul si rabdarea pentru un nou tablou?

Mereu am gasit timp suplimentar, si rabdare, inca din vremea liceului si pana astazi, pentru aceste ‘’pofte sufletesti’’: acuarela si desenul. Personal, si cand sunt la masa, si in oras, si in vis, oriunde…. am in cap doar proiecte de arhitectura, obiecte de design, rezolvari, etc. Timp gasesc mereu, pentru ca ma macina mereu pofta de a desena, de a schita, de a ‘’mazgali’’ ceva.

atmosfera-de-bucuresti3. Am observat ca folosesti o paleta echilibrata de culori. In special, griuri. Cum ai ajuns la aceasta selectie si ce sfaturi poti da in ceea ce priveste stapanirea nuantelor cenusii?

Paleta mea de culori, variaza in functie de subiect. Am 3 palete de culori, una monocroma, una de culori calde si alta de culori reci, pe care, dupa cum spuneam, le folosesc in functie de subiect. Acuarela este o tehnica foarte rapida, dar in acelasi timp probabil si cea mai grea tehnica. De aceea, inainte de a pune culoarea pe hartie,trebuie sa fii sigur de nuanta aleasa. Toate acestea se dobandesc in timp. In arta nu exista scurtaturi, trebuie sa treci prin toate ca sa ajungi sa stapanesti nuantele si modul in care pui pensula pe hartie.

4. Alaturi de peisaje citadine si interioare traditionale, picturile tale au deseori ca subiect avioanele si aeroporturile. De ce?

Personal, am o mare ‘’slabiciune’’ pentru aeroporturi, implicit avioane, mereu schitez, fac exercitii de atmosfera intr-un aeroport, pentru ca mi se pare un loc perfect pentru a te juca cu diferite tonuri, efecte, reflexii, etc. Evident ca aproape orice subiect il poti aborda astfel, dar un aeroport mi se pare locul ideal pentru exercitii de atmosfera. Pe langa faptul ca desenez si pictez avioane, am si o frumoasa colectie de machete.

5. Crezi ca fara studii de desen tehnic se poate obtine un peisaj citadin in acuarela? Cat de mult conteaza talentul si studiile arhitecturale in realizarea unor astfel de picturi?

Peisajul citadin, compozitia arhitecturala, arhitectura de interior si designul de obiect/produs, nu se pot realiza fara studii, oricat de inzestrat ai fi de la Dumnezeu. Este putin probabil sa te nasti cu un simt perfect al spatiului, al perspectivei, al formei, etc. Adica le poti avea intr-o oarecare masura, dupa care depinde de doar de tine in ce fel le dezvolti. Dupa cum se spune, in arta ai nevoie de 10% talent si 90% munca, insa depinde ce intelegem prin ‘’munca’’. Eu cred ca acest ‘’90% munca’’, tocmai in asta consta, in documentare, in studiile aferente, exercitii, schite, etc.

6. Ce materiale folosesti si recomanzi?

Dupa ce am testat aproape toate marcile de acuarele, am ramas cel mai impresionat de cei de la Schmincke. Eu folosesc gama Schmincke Horadam, cu care ma impac de minune si le recomand, deoarece majoritatea culorilor sunt produse din acelasi pigment, ceea ce este ideal in acuarela, si pensule  ‘’petit gris pur’’, fara de care nu te poti lipsi. Daca la capitolul culori sunt pareri si pareri, cred ca o acuarela de calitate nu se poate realiza fara faimoasele ‘’petit gris pur’’. Dupa parerea mea, cel mai important material este hartia. Iar aici avem o gama larga de producatori foarte buni. Eu folosesc doar Canson Arches de 180gr si 300gr. Fara investitii in materiale de top nu se poate, diferenta este prea mare.

acoperisuri

7. Care este parerea ta despre nivelul actual al acuarelei romanesti? Este oare un mediu de lucru subapreciat? Crezi ca acest lucru se va schimba intr-un viitor apropiat?

In ultimul deceniu, tehnica acuarelei a castigat mult teren. Daca in trecut era considerata doar ca o ciorna inainte de ulei sai acril, acum acuarela este o tehnica de sine statatoare, care se bucura de mare succes la nivel mondial. Nu acelasi lucru se intampla si in Romania, unde inca cred ca a ramas, cum afirmam mai sus, la nivel de ciorna. Imi doresc enorm ca lucrurile sa se schimbe, dar, desi sunt o persoana extrem de optimista, privesc cu scepticism viitorul acuarelei la noi in tara.

Multumesc Alin pentru interviu! Mult success in continuare si la bienala din Tirana, Albania, unde am inteles ca esti deja calificat pentru 2017.

Mai multe picturi exceptionale realizate de Alin pot fi admirate aici: https://www.facebook.com/watercolorCSartist/

1 Comments

  1. Frumos realizat acest interviu ilustrat! Ma bucur ca astfel aflam despre artisti romani prea putin promovati. Alin Daniliuc este un artist foarte talentat, lucrarile sale sunt minunate, multa incantare cu putina culoare! Felicitari! Multumim si felicitari Laura pentru articole si sfaturi! Multa inspiratie si succes!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*