3 Lucruri pe care le-am invatat de la Paul Cezanne

Odata receptionate tehnicile de baza in pictura, cea mai buna metoda de a evolua, este sa invatam de la maestrii clasici. Unul dintre preferatii mei, si in mod cert un pictor a carui trecere pe acest Pamant trebuie sa iti fie cunoscuta, este Paul Cezanne (1839-1906). 

Cine este Paul Cezanne? Intr-o fraza, el este marele pictor francez care marcheaza evolutia artei moderne, facand trecerea de la impresionism spre cubism. 

Iata ce ne spune insusi Cezanne in 1904:

“Pentru a progresa nu ai nevoie decat de natura, ochiul se formeaza in raport cu natura. In fiecare portocala, mar, minge, cap exista un punct culminant; acest punct culminant este intotdeauna si cel mai aproape de ochiul nostru. Lumina si umbra sunt niste simple senzatii de culoare care creeaza un efect teribil. Marginile obiectelor converg catre un anumit punct din orizontul nostru.”

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Cele cateva randuri sunt suficiente pentru a exprima valoarea revolutionara a mesajului sau in ceea ce priveste istoria picturii.

Obiectele sunt simplificate si devin doar niste forme geometrice. Lumina si culoarea au o valoare subiectiva. Toate acestea reprezinta limbajul artistic modern al carui rol este acela de a desfinta conceptul de reprezentare vizuala si de a deschide portile imaginatiei.

In cele ce urmeaza iti voi prezenta peisajul in interpretarea lui Cezanne, punand accentul pe ceea ce ce avem de invatat din tablourile sale. Am ales acest motiv deoarece am constatat ca majoritatea celor care ma citesc adora sa picteze peisaje.

1 – Gasirea echilibrului intr-un peisaj

Muntele Sainte-Victoire si viaductul de pe raul Arc (1885)

Cezanne a pictat acest peisaj de pe dealul Bellevue. Muntele Sainte-Victoire se vede in partea stanga, in planul indepartat. Pinul din prim-plan, in mijoc, constituie axa tabloului, care il imparte in doua. Scena se dovedeste a fi bine echilibrata datorita compozitiei in triunghi: Avem linia diagonala a strazii, linia orizontala a viaductului din departare si linia verticala a copacului.

Desi a expus impreuna cu impresionistii in 1874, Cezanne nu a impartasit poetica lor referitoare la lumina surprinsa in momentul in care dezintegreaza contururile, ci incearca sa imortalizeze natura cu valorile sale eterne si imposibil de distrus, reconstituind plastic formele pana la atingerea unui solid echilibru al volumelor. In peisajele sale, ca si in portrete ori naturi moarte, culoarea este cea care creeaza si da consistenta formelor solide, definind spatiul dupa o ordine geometrica si structurala. Armonia atinsa de Cezanne in operele sale constituie punctul de convergenta a contemplarii intuitive a realitatii si a activitatii mentale aplicate naturii, pentru a se ajunge la legile eterne ale echilibrului care o conduc.

2 – Analiza aprofundata a scenei ce urmeaza a fi imortalizata pe panza

Muntele Saint-Victoire devine o obsesie pentru Cezanne. Se spune ca pictorul a privit ani de-a randul alunecarile de teren de pe munte, ca si cand ar fi vrut sa ii smulga secretele si sa le transpuna pe panza. Cezanne a disecat muntele in cel putin 50 de tablouri si schite, hotarat sa descifreze secretul geometriei acestei forme de relief.

3 – Stilul se poate schimba, iar aceeasi scena poate fi pictata in stiluri diferite

Muntele Saint-Victoire (1906)

Judecand dupa nuantele sumbre si intunecate, aceasta capodopera fost pictate spre sfarsitul vietii sale. Tabloul din dreapta este diferit de celelalte opere cu aceeasi tema. Miscarea regulata a pensulei si tusele patrate anunta cubismul.

Cuvintele lui Andre Masson sunt suficiente pentru a exprima forta dramatica a acestei opere: “Concentratia de energie este atat de mare, incat suprafata pictata pare ca explodeaza. Aceasta este intr-adevar o manifestare a viitorului!” In aceasta sinteza extrema a poeticii sale, Cezanne reuseste sa desfinteze ultimele legaturi cu substratul ontologic al picturii. Artistul evadeaza inca odata din mediul static si renunta la exigentele viziunii sale artistice. Muntele se contopeste cu cerul. Materia picturala si coloritul muntelui se transforma. Peisajul pare ca vibreaza si se dezintegreaza, apoi se recompune dinamic in fatete cristaline.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*