5 Greseli frecvente in arta coloritului si cum le poti evita

Iata un scenariu pe care il intalnesc deseori: “Am terminat de colorat o plansa complexa dar nu suntem multumiti de cum arata.” Daca am pute-o lua de la inceput, am fi facut altfel poate… Este ceva ce se intampla tuturor (si mie) nu doar odata. Artistilor le place sa invete si sa descopere noi metode si combinatii de culori. Este spiritul creativ care isi spune cuvantul. De cel mai multe ori cea mai buna metoda de a invata cum sa faci un lucru corect esre sa descoperi ce ai gresit. Sa intelegi de ce nu esti multumit de cum a iesit plansa.

Iata care sunt cel mai des intalnite greseli, pe care fiecare dintre noi le face de-alungul procesului de invatare:

1. Distrugerea luminozitatii

Inainte de a acorda atentie cartilor de colorat, am petrecut cativa ani buni pictand (atat cu acrilice cat si cu ulei). Eram obisnuita sa adaug culori deschise peste culori inchise (deci si alb). Creioanele colorate, pe de alta parte, nu permit acest lucru.

Problema este urmatoarea: daca ai colorat deja prea multe straturi de culoare, nu mai poti recupera luminozitatea unor zone. Plansa poate contine prea putine areale luminoase si accente de alb, si de aceea ti se pare ca nu este prea grozava.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Iata cum poti evita asta: traseaza-ti un contur slab al zonelor pe care doresti sa le pastrezi cat la luminoase. Coloreaza apoi de jur imprejurul lor. Similar, poti sa-ti stabilesti cu un contur slab si zonele cele mai umbrite, iar acolo vei putea pune linistit mai multa presiune pe creion. In felul acesta, iti creezi o harta mai precisa a ceea ce vrei sa realizezi. Pentru a nu te incurca in contururi, deseneaza conturul zonelor luminoase cu o nuanta deschisa (un galben, de exemplu), iar conturul umbrelor cu un mov.

Nu uita sa folosesti radiera pentru a sterge o parte din culoare inainte de aplica blenduirea finala.
Folosind creionul alb poti sa creezi si accente luminoase mai subtile.
In final, ideal este sa te foloseste de toate aceste metode pentru a avea o varietate larga de valori in coloritul plansei.

2. Inchiderea prea rapida a tonurilor de culoare

Imi doresc mereu ca la final sa am o plansa cu un colorit intens, asemanator cu cel al picturilor in acril. Este posibil, dar numai daca nu apas prea tare din prima, ci colorez in multe straturi. Prin apasare, se distruge textura hartiei, se toceste practic structura acesteia, ceea ce insemna ca nu vei putea adauga mai multe straturi.

In plus, punerea pe hartie a culorilor inchise in stradiul incipient nu este de dorit.
Incepe cu nuantele deschise si cu un grad mic de apasare. Apoi, intrepatrunde treptat straturi de culoare tot mai inchise.

De asemenea, este util sa incepi colorarea cu creioane care contin mai putina ceara in componenta lor – sunt mai moi, pot fi folosite cu usurinta la stratificare. Cele cu ceara se pot folosi la sfarsit, pentru a fixa aspectul final.

3. Folosirea unor creioane insuficient de ascutite

Spuneam ca daca apesi prea tare distrugi hartia. Acelasi lucru se intampla si daca folosesti creioane insuficient de bine ascutite. De multe ori simti ca iti e lene sa le ascuti mereu in timp ce colorezi, dar, daca tii la aspectul final al plansei, fa acest efort.

4. Renuntarea la plansa pentru ca “arata urat”

Primele trei greseli conduc inevitabil catre a patra: renuntarea la coloritul unei planse. As punea adauga renuntarea prea repede, caci, in majoritatea cazurilor, se mai pot face modificari care sa rezolve problema.
Toate plansele trec la un moment dat printr-o faza in care arta ciudat sau urat. Este un moment in care te poti simti putin frustrat, sau dezamagit. Dar, de aici si pana la un aspect uluitor mai este doar un pas.

Plansa se schimba de la o hasura la alta, de la un strat de culoare la altul. Incearca sa-ti pui urmatoarea intrebare pentru fiecare zona: aici ar fi mai bine o nuanta mai inchisa sau mai deschisa? Potrivind treptat luminozitatile, inchizand umbrele, stergand sau adaugand accente de alb, plansa va capata incet-incet aspectul pe care l-ai ravnit.

5. Renuntarea la plansa pentru ca “dureaza prea mult”

Chiar daca ai trecut de faza “urata” si plansa incepe sa arate “profi”, s-ar putea sa te simti obisit de ea. Aceste carti pentru adulti au planse foarte complexe, care, din experienta, iti pot spune ca dureaza chiar si o luna (daca nu chiar mai mult) pana la finalizare. Asta daca lucrezi la una singura odata…

Una dintre solutii este sa acoperi toata plansa cu exceptia unui element. Lucreaza doar pe acel element pana cand esti multumit de final. Apoi, treci la urmatorul element, si tot asa.

A doua solutie este sa lucrezi la mai multe planse de-odata. Te-ai plictisit de una, treci la alta. Pentru mai multa varietate, poti lucra planse din carti diferite, de tipuri diferite. De exemplu, in timp ce lucram la “Camera Timpului”, am colorat si mandale si texturi.

Aceste patru greseli nu se intalnesc doar in cazul incepatorilor. Este absolut normal sa te confrunti cu ele si dupa cativa ani de colorit. Si mie mi se intampla, si mi-au marturisit si altii ca li se mai intampla.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*