5 Sfaturi pentru picturi dramatice cu apus de soare

Dramatismul in pictura peisajelor este foarte important. El reprezinta un stimul vizual puternic. Ca artist, te poti bucura de folosirea unor culori tari, vibrante, iar miscarea pensulei/cutitului este lejera pe panza. Nu exista persoana care sa nu fie atrasa de culorile si luminozitatea unui apus de soare. Asadar, fara doar si poate, tablourile cu peisaje au acelasi efect. Pe scurt, apusul este un simbol al tot ceea ce inseamna dramaticul. Este mama natura in momentul ei cel mai glorios.

Sfatul 1: Urmareste un apus de soare

Inainte de a te apuca de pictura unui apus, bucura-te de unul adevarat intr-un parc sau alt colt de natura. Mergi afara, gaseste un loc pitoresc, sau priveste pe fereastra. Este important sa te folosesti ca sursa de inspiratie de un apus vazut cu ochiul liber, si nu doar unul imortalizat intr-o fotografie. Fotografia nu reda intotdeauna bine toata spendoarea paletei de culori specifice apusului. 

Sfatul 2: Analizeaza culorile

Rapiditatea cu care se schimba culorile, si marea diversitate de culori sunt elementele care fac ca apus de soare sa fie atat de fascinant. Atunci cand pictam un apus, nu trebuie sa ne grabim cu alegerea culorilor potrivite. La prima vedere, un apus te indeamna sa te gandesti la “rosu” si “galben”. Dar, incetineste putin, si cauta multitudinea de nuante care se ascund dincolo de aceste culori primare. Dupa ce observi cu atentie apusul, pune pe paleta combinatii de culori calde.

Sfatul 3: Ia in considerare arhitectura norilor

Nu uita faptul ca forma si structura norilor este sarea si piperul unui apus impresionant. Norii sunt cei care dau putere si caracter cerului. Ei schimba si modul in care lumina se resfrange pe cer, deci acorda-le o deosebita importanta. Exista o varietate foarte mare de forme, structuri si colorit. Desi din acest de punct de vedere cerul nu este niciodata la fel.  Un peisaj cu apus de soare in care tii cont si de perspectiva norilor va fi de departe mai bun decat unul in care norii sunt aruncati la intamplare pe cer. Ce inseamna concret acest lucru? Ar fi bine sa ai nori mai mici in departare (in parte de jos a cerului), si nori mai mari in apropiere (in partea de sus a cerului).

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Sfatul 4: Priveste peste umar

Dramismul apusului este fascinant de privit, dar, ca pictor, trebuie sa stii ce sa faci cu el pentru a putea sa-l traduci intr-un tablou. 

Evident ca apusul in sine, prin coloritul sau puternic, va atrage privirea ca punct de fuga al tabloului, dar, asta nu insemna ca partile adiacente pot fi pictate cu mai putina atentie. Contrastul dintre coloritul mai sters si mai rece din marginile apusului contribuie la dramatism si fac soarele mai puternic. 

Pentru a stii ce fel de culori s-ar potrivi in aceste zone secundare, poti apela la urmatorul truc: priveste in spate, peste umar, si observa spectrul de culori de la celalalt capat al unei scene tridimensionale.

Pe de alta parte, evita sa pui galben langa albastru. Din amestecul accidental al acestor culori se poate obtine un verde nelalocul lui pe panza. In schimb, poti trece de la galben la rosu, si apoi de la rosu la violet si albastru.

Sfatul 5: Picteaza o scena la apus, nu doar apusul

Intregul tablou devine mai interesant daca adaugi un context pentru apusul tau. Nici nu trebuie sa te limitezi la ceea ce vezi in realitate. Poti fii inventiv. Oameni, pasari, copaci, un sir de cladiri indepartate, barci, etc. Exista o sumedenie de posibilitati pentru a imbogati scena.

De la simple siluete negre, evolueaza treptat catre pictarea unor elemente al caror nuanta este mai degraba un gri cromatic decat negru pur. 

Iata cum se identifica aceste sfaturi in pictura lui Claude Monet (realizata in 1872).

  • Soarele este un simplu punct rosu (spre portocaliu) in mijlocul unui cer gri-albastrui. Prin contrastul de culoare si cantitate, el este puternic. Nu confunda culorile aprinse ale apusului cu puterea apusului (cu alte cuvinte, nu trebuie ca intreg cerul sa fie umplut de aceste culori). Uneori, mai putin poate insemna mai mult.
  • Scena se idetifica ca un port indepartat, invaluit in ceata, iar perspectiva este puternic accentuata de folosirea unor nuante mai inchise pentru barcile aflate mai aproape de privitor, si valurile din prim-plan.
  • Observa si numarul impar de elemente: cele trei barci.
  • Ca si compozitie, se poate forma un triunghi cu varfurile: barca indepartata, barca apropiata si soarele. Diagonala barcilor echilibreaza frumos verticala reflexiei soarelui. Este posibil ca in realitate barcile sa nu fi avut fix aceasta pozitie. Nu avem cum sa stim. Dar, un pictor de talia lui Monet stie ca le poate “misca” in alte locuri atunci cand picteaza. Tocmai pentru a crea echilibrul perfect.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*