6 Intrebari si raspunsuri despre pictura

Primesc zilnic intrebari legate de pictura. Probleme care apar in timpul picturii, dileme mai vechi si mai noi. Dintre acestea, am ales 6 care mi s-au parut a fi mai interesante. Sunt intrebari mai complexe, al caror raspuns nu il vei gasi tratat in alte articole. Nu intamplator, marea majoritate a acestora se invart in jurul TEORIEI CULORILOR.

Cat de multa apa sau liant pot sa adaug unei vopsele acrilice?

Cand vine vorba de subtierea vopselelor acrilice, singura “regula” este de a nu amesteca vopsea acrilica, cu mai mult de 50% apa. 

Orice procent mai mare decat acesta poate conduce la pierdere calitatile sale de adeziv si se va dezlipi la un moment dat, sau se va ridica atunci cand pictezi peste ea. Poti amesteca intr-un mediu special oricat de multa vopsea acrilica (fluid, pasta, etc), dupa cum doresti, pentru ca acest mediu contine rasina acrilica în el, acționand ca un “lipici”,  facand ca vopseaua sa se lipeasca.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Daca esti nou in tehnica “glazurarii”, atunci mixeaza mai intai intr-un recipient aproximativ 50% apa cu 50% vopsea, si testeaza cum se simte aceasta consistenta pe pensula si pe mediul de lucru. Pentru culorile care un grad de transparenta mai mare, prefer o limita mai sigura de atat, si anume 30% apa.

Ce fel de lac se foloseste pentru a vernisa o pictura facute cu vopsele de ulei pe baza de apa?

Pictura cu vopsele de ulei pe baza de apa nu difera prea mult de pictura cu vopsele de ulei traditionale. In special cand vine vorba de lacuire/vernisare, se aplica aceleasi reguli. Trebuie sa astepti pana cand pictura este complet uscata si stabilizata, nu doar uscata la atingere. Asta inseamna o perioada de minimum 6 luni. Tipul de lac care se foloseste este acelasi ca si in cazul picturilor cu vopsele tradionale. 

Pictorii de nivel mai avansat, atunci cand picteaza, se gandesc la teoriile despre contrast, intensitate etc., sau pur și simplu SIMT cum trebuie sa puna culoarea?

Da, pictorii adevarati se gandesc chiar foarte mult la teorii despre contrast, intensitate si nuantare. Ei nu incep o lucrare pana cand nu o planifica in cel mai mic amanunt. Planificare in sine, de la schita la alegerea culorilor si pregatirea culorilor pe paleta ia mai mult timp decat executia. Incepatorii sunt in general cei care tind sa nu aiba rabdare la planificare, trec direct la executie, si pe urma sunt frustrati ca nu iese cum si-au imaginat.

Asa cum scriam si in cartea mea “Dincolo de forma si culoare”, Van Gogh a cautat perechea ideala de culori complementare galben-albastru cu care sa picteze vaza cu floarea soarelui. Si multi alti artisti clasici au refacut aceeasi scena folosind culori diferite, in perioade diferite din viata. De ce? Fiindca erau preocupati de culoare. Erau constienti ca in pictura culoarea este esenta lucrurilor.

Cum se obtine culoarea ”corectă”  pentru UMBRA unui obiect in funtie de culoarea obiectului si culoarea suprafetei pe care cade umbra?

Trandafirul galben – nuante, umbre si penumbre.

Culoarea umbrei tine mai mult de culoarea suprafetei pe care cade umbra decat a obiectului in sine. La aceasta se adauga putin albastru ultramarin. Aceasa nuanta de albastru are o tenta de violet, este un albastru foarte inchis daca se foloseste in proportie mare, si de aceea este foarte indragit de catre impresionisti. Impresionistii aproape ca nu foloseau niciodata negru, ci puneau albastru ultramarin in zonele umbrite. In functie de caz, se poate folosi si alta culoare inchisa: umbra arsa. Aceasta va da o nota mai calda.

Daca vrei sa obtii mai mult contrast intr-o anumita zona, mai multa intunecime, adauga si negru. Culoare obiectului are importanta in culoarea umbrei daca este un metal stralucitor. Si inca ceva: tine cont de notiunile de umbra si penumbra. Penumbra este o prelungire a umbrei, mai putin intunecata, care joaca un rol importat caci face o trecere mai lina de la lumina la intuneric. O trecere prea abrupta risca sa atraga atentia asupra unei zone lipsite de interes vizual.

Cum facem conform teoriei culorilor actuale, culoarea indigo? Daca nu se poate obtine din rosu, galben si albastru, atunci cum?

Pigment ultramarin (albastru inchis, cu o usoara tenta de violet).

Vechea teoria a culorilor spune ca cele trei culori asa-zis primare sunt: magenta, galben lemon si albastru cyan. Dar, daca ai incerca sa obtii din aceste culori ingido, probabil ca te-ai chinui foarte mult. Exista o alta nuanta de albastru inafara de cyan care te ajuta mult mai mult la obtinerea de indigo. Este vorba de albastrul ultramarin. Indigo-ul in sine nu este culoare primara, dar, nici fara albastru ultramarin nu poti trai.

Problema vechii teorii a culorilor este ca s-a stabilit ca “numai” cyan este culoare primara dintre nuantelele de albastru disponibile.

In conceptia mea, ai nevoie de 6 si nu 3 culori de baza pentru a obtine orice amestec. Acestea sunt: rosu cadmiu, magenta, galben lemon, galben cadmiu, albastru cyan si albastru ultramarin.  In cursul pe care l-am lansat cel mai recent, TEORIA CULORII, gasiti mai multe detalii despre amestecul culorilor.

In unele tablouri am vazut un rosu deschis fara sa fie roz; daca incerc sa adaug alb in rosu el devine, in functie de cantitate, roz si tot mai rece. Exista alta metoda de a deschide culoarea roșie?

Imbinare de magenta si alb.

Exista trei nuante de rosu care se folosesc des in pictura: rosu cadmiu, magenta, si rosu crimson. Rosul cadmiu este mai spre portocaliu, ideal pentru maci de exemplu. Rosu crimson (concret alizarin crimson) este insa rosu mai rozaliu decat cadmiul, dar nici atat de roz precum magenta.

Daca amesteci magenta cu alb de titan obtii clasicul roz pastel. 

Culorile care se numesc “alizarin crimson” si “alb de zinc” insa, sunt culori cu un grad de transparenta mai mare. Cred ca alizarin crimson este nuanta pe care o cauti. Fie o aplici in strat subtire, transparent, peste o zona alba sau deschisa la culoare, fie o deschizi cu alb de zinc care este mai transparent decat albul de titan.

 

Invata mai multe despre teoria culorii in cursul video dedicat acestui vast domeniu. Click AICI pentru detaliile cursului.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*