7 Metode de amestecare a culorilor de ulei

ustensileNu exista o modalitate corecta sau gresita de amestecare a culorilor, dar, in mod cert, acest lucru se poate face in mai multe feluri! Incearca-le pe toate, deoarece fiecare va avea un alt efect, alte caracteristici si calitati.

1. Amestecarea culorilor pe o paleta

Cea mai simpla si mai des intalnita metoda de amestecare a culorilor presupune luarea a doua sau mai multe culori, si mixarea lor, cu ajutorul unei pensule sau a unui cutit pentru pictura, pe paleta. Aceasta este amestecarea propriu-zisa a culorilor, asa cum invatam inca de mici copii. Avantajul acestei metode consta in faptul ca poti obtine exact culoarea, tonul si nuanta dorite inainte de aplicarea pe panza. In functie de cantitatea pe care o amesteci, vei avea un stoc de culoare si pentru mai tarziu.

2. Amestecarea incompleta pe o paleta

Daca amesteci constiincios culorile, vei obtine o noua culoare uniforma. Dar, nu este obligatoriu sa rotesti pensula pana la amestecarea completa a culorilor. Printr-o amestecare partiala obtii o culoare a carei nuate si tonalitate variaza. Pe masura pe pictezi cu aceasta culoare, vei vedea ca vei obtine pe panza atat noua culoare, cat si putin din culorile originale. Aceasta metoda de amestecare a culorilor este foarte eficienta pentru subiectele la care ai nevoie de variatie, cu, ar fi de exemplu verdele naturii. Avantajul consta in efectul vizual interesant si placut. Este trecerea de la pictura “de incepator” la cea “de avansat”. In plus, este mai usor si mai rapid decat pictura fiecarei parti din compozitie in mod separat (fiecare fir de iarba, fiecare frunza).

Stop un pic! Vezi produsul special de azi!

3. Amestecarea culorilor pe panza, in ud pe ud

In loc sa amesteci culorile pe paleta, le poti amesteca direct pe panza sau hartie. Este o tehnica care necesita putina experienta, pentru a stii cata vopsea trebuie sa storci din tub pentru portiunea pe care urmeaza sa o pictezi. Daca pui prea mult, va trebui sa o indepartezi prin razuire. Avantajul consta in faptul ca ai culoarea la dispozitie exact acolo unde ai nevoie de ea, fara a mai trebui sa o transferi de pe paleta. Este insa o metoda mai riscanta, care poate crea un dezastru pe panza prin mixarea culorii gresite, mixarea de prea multa culoare, sau prin aplicarea de culoare in zone in care nu intentionai.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

4.  Amestecarea culorilor prin stratificare cu transparenta

Stratificarea cu transparenta presupune aplicarea unui strat subtire de culoare peste un strat deja uscat. Mixarea este, in acest caz, una optica. Culorile obtinute prin transparenta vor fi foarte bogate, cu o stralucire profunda. Aceasta tehnica necesita rabdare. In primul rand, trebuie sa te asiguri ca stratul inferior este complet uscat inainte de a aplica noua culoare. In caz contrar, vei obtine un amestec clasic, nu unul optic. Mai trebuie sa stii daca culorile tale sunt transparente. Acest lucru este mentionat pe ambalaj. Si, nu in ultimul rand, trebuie sa cunosti teoria culorilor in profunzime pentru a anticipa ce culoare vei obtine.

5. Amestecarea culorilor prin stratificare intrerupta

Stratificarea intrerupta este la fel ca si cea cu transparenta, doar ca, de data aceasta, vei folosi o pensula uscata, iar stratul superior aplicat nu va fi uniform. Stratul de culoare inferior se va vedea, intrepatruns, printre darale lasate de pensula la aplicarea noului strat. Este o tehnica care functioneaza foarte bine cu colori opace, dar o poti aplica si in cazul celor transparente. Avantajul constra in faptul ca o pictura astfel stratificata este mai profunda si mai bogata in variatii de culoare, lucru care il determina pe cel care vizualizeaza tabloul sa ramana mai mult timp cu privirea asupra lui. Dezavantajul constra in faptul ca trebuie sa astepti pana cand stratul inferior s-a uscat inainte de a aplica un nou strat de culoare. Aplicarea in exces a acestei tehnici de mixare a culorilor poate distrage atentia de la compozitia si mesajul general al picturii.

6. Amestecarea optica prin proximitate

Daca pui portiuni mici de culoare una langa alta, atunci cand privesti pictura de la distanta, vei observa ca acestea se amesteca vizual. Doar de aprope poti vedea ca sunt culori diferite, foarte apropiate. Avantajul consta in faptul ca privitorul va fi intrigat. El va petrece timp incercand sa interpreteze ceea ce vede. Culorile nu sunt statice. Dezavantajul constra in faptul ca este nevoie de multa rabdare pentru a lucra cu portiuni mici, in procesul de aplicare a culorilor pe panza. Mai trebuie sa stii si cum interactioneaza culorile atunci cand sunt puse in proximitate.

7. Amestecarea optica prin zgariere

Trebuie sa recunosc, aceasta este una din tehnicile mele preferate. Aceasta presupune razuirea si zgarierea unui strat inca ud de culoare, pentru a descoperi culoarea stratului inferior. Acesta zgariere se poate face cu un cutit de pictura, in linii mai subtiri sau mai groase, mai rare sau mai dese. Personal, eu folosesc aceasta metoda si atunci cand desenez cu pasteluri de ulei. Adu-ti aminte de vremurile cand erai copil si desenai cu creioane de ceara. Principiul este acelasi. Se zgarie culoarea aplicata in strat gros, dezvaluind albul hartiei.

Stop un pic! Vezi produsul special de azi!

8 Comments

  1. multumesc pentru lectie. sunt incepatoare si imi sunt de ajutor informatiile.

  2. Ms mult ceva nou….

  3. Mi-a placut cursul :simplu,la obiect,pe inteles !

  4. Sărut mâna ! foarte frumos ! Spor la treabă tuturor pasionaților de pictură!
    Cătălin.

  5. Mulțumesc pentru lecție

  6. La inaltime ca de obicei.La multi ani de Ziua Invatatorului si multa sanatate!

  7. Multumesc mult sfaturile nu am stiut aproape nimic despre pivtura in uleiuri .Nu am avut curaj sa le incerc .Numai cu acrilic si pasteluri am lucrat ,o sa incerc multumesc mult Laura !

  8. Super…pina acum , foloseam in general , metoda 1….metoda 3 , mai rar….metoda 1 este mai uzuala , mai economica si poti prepara o culoare cu nuanțe diferite , olfactiv , depinzînd de tipul de lumina , directia ei asupra zonei respective si pozitia din care este privita zona sau lucrarea per ansamblu…multumesc pentru sfaturi.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*