7 Sfaturi pentru a termina mai repede un desen sau o pictura

In foarte multe dintre mesajele primite este metionata lipsa de timp pentru a pune in aplicare informatiile primite. Ce sa mai spun: lipsa timpului este “o boala” care o am si eu. De aceea, am simtit nevoia sa caut diverse metode si turcuri de a grabi procestul de creatie, fara a afecta finalul. Initial, pentru ca “doar ma grabeam”, cadeam prada proverbului “graba strica treaba“. 

Ceea ce trebuie sa intelegi este faptul ca nu trebuie sa te grabesti pentru a termina mai repede. In schimb, trebuie sa inveti moduri de lucru mai rapide, si, sa inveti sa folosesti unelte care iti faciliteaza lucrul. Ca o paranteza: aceste afirmatii sunt valabile pentru orice in viata, nu doar pictura si desen.

Iata cateva trucuri pe care le-am aflat de-a lungul timpului pana acum, si care sunt sigura ca iti vor folosi si tie:

1. Foloseste creioane cu mina de carbune.

In mod traditional, suntem obisnuiti sa folosim creioane cu mina de grafit. Candva incercasem si bastoanele de carbune si nu mi-a placut faptul ca ma murdaream grozav cu ele. Dar, cu creioanele cu mina de carbune lucrurile stau altfel. La fel precum pastelurile, iti permit sa acoperi mai rapid o suprafata mare. In plus, acestea te forteaza sa lucrezi grosier. Adica, desi poate fi frustrant la inceput, te pazesc de pericolul de a te pierde in detalii.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Similar, cand pictezi, este important sa te folosesti de pensulele mari pana cand ajungi spre final. Pensulele mici, pentru detalii, nu au ce sa caute in mana ta in mijlocul procesului de pictura, oricat de mare ar fi tentatia.

2. Lucreaza la cate un obiect odata.

Sa-ti dau un exemplu: deseneaza mai intai un ochi, un nas sau o gura, in loc sa te inhami la un intreg portret. Sau, deseneaza cate un copac, o stanca sau o casa in loc de un intreg peisaj. In acest fel te vei putea bucura mai repede de extazul finalizarii. In plus, daca gresesti si nu-ti iese desenul unui ochi, sa zicem, cel putin ai multumirea faptului ca nu “ai pierdut timpul” cu un intreg portret nereusit. 

3. Atunci cand desenezi dupa o fotografie pe ecran, mareste-o.

De multe ori fotografiile mele de referinta sunt digitale si nici nu le mai tiparesc. Ma uit din cand in cand la ecran si lucrez dupa ceea ce vad acolo. In acest caz, este indicat ca, dupa schitarea grosiera, sa maresti imaginea pentru a observa cate o zona pe rand. Sau, pentru a simplifica si mai mult lucrurile, nu te gandi ca trebuie sa desenezi fotografia asa cum este. Decupeaza din ea si alege sa desenezi doar cate un element. Dintr-un portret, de exemplu, incearca sa desenezi jumatate de fata.

4. Lasa impresia de “nefinalizat”.

Exista desene/picturi cu un aspect nefinalizat pe alocuri si care totusi sunt considerate “opere de arta”. Exista un astfel de stil ce presupune o atentie sporita asupra detaliilor doar pentru o zona de interes din intreaga compozitie. Restul zonelor, de jur imprejurul centrului de interes, sunt lipsite de detalii, ca si cum ar fi nefinalizate. Acest stil ajuta privitorul sa intelegeaga mai bine mesajul si starea transmisa de desen, iar pentru tine inseamna mai putin timp pana la finalizare.

5. Incepe hasura cu zonele mari umbroase.

Dupa ce ai terminat schita elementara, si vrei sa te apuci de hasuri pentru a reda tridimensionalitatea obiectelor, incepe intotdeauna cu umbrele cele mai intunecate. Poti oricand sa le luminezi cu radiera, iar gradul lor de intunecime te va ajuta sa percepi mai repede umatoarele hasuri ce urmeaza a fi facute.

6. Editeaza fotografia de referinta.

Exista fel si fel de efecte pe care le poti aplica fotografiei de referinta pentru a-ti crea mai repede o viziune asupra a ceea ce vrei sa obtii tu pe hartie. Multe programe (atat gratuite cat si platite) iti permit o simulare de tipul “posterise”, “drawing”, “sketch”, sau chiar ti-o transforma intr-o pictura digitala. 

Editare de tip “posterise” reduce numarul de pixeli din fotografie, ceea ce te face sa vezi mai repede si mai usor zonele de valori diferite. Folosind aceasta referinta obtii o imagine “geometrizata”, iar tranzitiile dintre valori/nuante le poti face ulterior. 

Similar, o transformare in pictura reduce si ea numarul de pixeli, doar ca rezultatul unei imagini astfel editate se apropie mai mult de o pictura. Tot ceea ce iti ramane de facut este sa o reproduci. Pentru cei care au tendinta de a picta realist si a se pierde in detalii, dar care isi doresc sa abordeze un stil mai impresionist, consider ca este necesara o astfel de editare.

7. Impune-ti o limita de timp.

Ceva rapid, ca sa prinzi curaj si indemanare.

Una din cele mai vechi metode de a te destinde si de a capata rapiditate in lucrul cu creionul este sa-ti impui o limita de timp. Respectarea ei este insa dificila. Iti propun aproximativ 15 minute. Nu te descuraja daca nu reusesti sa te incadrezi. Priveste insa cum de la zi la zi devii mai bun daca incerci in continuare sa tintesti aceasta limita.

 

1 Comments

  1. Mariana Platon 16/02/2018 at 4:17 am

    Clar si concis.Multumesc.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*