Culorile esentiale pentru pictura peisajelor

Exista multi pigmenti de care nu ai nevoie pentru a picta un peisaj. De-a lungul timpului, am constatat ca folosesc in general o paleta de culori limitata la aproximativ 6 nuante. Asadar, pe scurt, desi exista o multime de nuante de rosu, galben, albastru si maro din care poti alege, nu vei avea nevoie de toate. 

Cele mai bune tablouri cu peisaje pot fi obtinute folosind doar cateva culori. Seturile de vopsele de ulei contin adesea o sumedenie de culori care nu iti sunt necesare. De aceea, daca stii ca iti place sa pictezi peisaje, si vrei sa te axezi doar pe acest motiv in picturile tale, iti recomand sa cumperi tuburi separate, si sa-ti creezi propriul set. 

As putea acum sa-ti insir care sunt acele nuante de care ai nevoie pentru pictura peisajelor, dar, o sa le luam pe rand pentru a intra mai in detaliu. La urma urmei, este foarte importat cum si unde sa folosesti aceste culori. Liste de culori mai gasesti (si la mine si prin alte parti).

Desigur, albul este indispensabil. Nu te uita la nimic altceva decat albul de titan. Este stralucitor si are o opacitate ideala. Albul de zinc, pe de alta parte, este mai transparent, si ar fi mai degraba util pentru o natura statica decat un peisaj.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Cea mai buna culoare pentru a picta cerul si apa

Albastrul poate fi o culoare problematica, in special datorita acestui cliseu: se ia un amestec de mult alb cu albastru ultramarin si se umple cu el cerul. Nu este intotdeauna valabila aceasta “reteta”, mai ales pentru faptul ca ultramarinul are o tenta violeta. Un cer de toamna nu are violet in el.

Pentru un cer de toamna insa, prefer sa creez un amestec de albastru ultramarin cu cyan si apoi sa-l deschid cu alb.

Pe de alta parte, ultramarinul este un albastru luminos si odihnitor (ca sa nu zic cald, caci ar fi din punct de vedere tehnic incorect). El este ideal in apropierea orizontului sau pentru un cer senin de vara.

Nuantele de albastru fara de care un pictor peisagist poate trai sunt:  turcoaz, albastru de prusia, indigo si albastru winsor.

Nuantele de albastru pe care le poti folosi la peisaje sunt: albastru ultramarine blue, albastru pthalo, albastru de cobalt si cerulean (cyan).

Daca vrei sa reduci la maxim paleta de culori, opteaza pentru o nuanta calda si una rece de albastru; respectiv albastru ultramarin si albastru cerulean.

Cel mai bun galben pentru iarba si copaci

Unii pigmenti galbeni contin prea multe impuritati pentru a fi de folos la peisaje (adica nu sunt un galben pur). Aceste nuante, de care nu ai nevoie, sunt: galben ocru, galben naples, galben bismuth, ocru auriu si galben cadmiu inchis. 

Nuantele de galben care te vor ajuta sa obtii un amestec frumos de verde pentru frunzis sunt: galben lemon si galben cadmiu. 

Un galben stralucitor permite artistului sa obtina nuante bogate de verde si portocaliu. De combinatii cu tenta portocalie ai nevoie pentru frunzisul de toamna.

Daca culoarea amestecului obtinut ti se pare prea vibranta, si vrei sa reduci putin saturatia, poti adauga o culoare complentara sau un maro pamantiu. Invers insa, nu vei reusi niciodata sa faci mai vibrant un verde obtinut cu ocru, de exemplu.

Cel mai bun verde pentru tufisuri si paduri

O nuanta de verde demna de mentionat este verdele viridian. Acesta are o putere mare de nuantare si vibranta. Prin putere de nuantare intelegem faptul ca vei obtine o multime de valori intermediare, de la inchis spre deschis, prin aditia de alb.

In starea sa pura, verdele viridian nu iti este de folos, caci el nu se regaseste in mod natural. Dar, prin amestecare cu albastru, galben, sienna sau umbra, vei putea obtine nuante frumoase de verde specifice padurilor. Concret, cu amestecul de verde viridian si albastru, poti picta conifere, iar adaugand si alb/gri in amestec, obtii nuanta perfecta pentru un grup de copaci mai indepartati.

Amestecul de verde viridian cu galben si albastru face ca urmatoarele nuante de verde sa fie inutile: verde olive, verde sap, verde crom.

Optional insa, iti pot spune ca m-am ajutat de multe ori de nuanta verde hooker. Este o nuanta calda de verde care se nuanteaza usor cu galben si albastru, fiind insa mai putin vibrata decat viridianul.

Cea mai buna nuanta de rosu pentru trunchiuri si flori

Inainte de a trece la rosu propriuzis, iti spun ca portocaliul este inutil. Il poti obtine usor din galben si rosu. Mai mult decat atat, un tablou cu peisaj isi pierde din frumusete daca se folosesc prea multe culori direct din tub. Folosind amestecuri din pigmenti esentiali vei putea obtine variatiuni, trasari cu nuante subtile si “accidente”. Aspectul lucrarii va fi mai lejer, iar tu ca artist vei putea sa te inveti cu comportamentul culorilor. 

Rosul este folosit foarte putin in peisaje. Practic, el este necesar pentru a aduce un plus de caldura peisajului, sau pentru a intuneca o culoare rece (in zonele umbrite). Este posibil sa poti picta un intreg peisaj apeland la o singura nuanta de rosu (rosu permanent).

Rosul permanent poate fi amestecat cu sienna arsa pentru a sugera diverse structuri lemnoase in contrast complementar cu verdele predominant al peisajului.

Nuante de rosu de care nu vei avea nevoie sunt: rosu scarlet, rosu cadmiu inchis, rosu venetian, rosu vermillion.

Pe de alta parte, nuante de rosu pe care merita sa le iei in considerare sunt: rosu permanent, alizarin crimson, rosu cadmiu mediu

Cea mai buna nuanta de maro pentru lemn, piatra si drumuri

Atunci cand ai o poteca prin padure, sau o strada neasfalta ce trece prin sat, sienna arsa este esentiala. Sienna arsa este o nuanta de maro deschis buna si pentru pietre. Arata foarte bine alaturi de albastru ultramarin pentru a sugera munti indepartati (amestec in care adaugam si alb).

O alta nuanta de maro indispensabila este umbra arsa. Este un maro mai inchis, cafeniu, ideal pentru a fi folosit in zonele umbrite. 

Nuante de maro de care nu ai neaparata nevoie sunt: sienna natur, umbra natur (desi uneri o folosesc la trunchiuri).

Negrul nu este nici el absolut necesar. Daca vrei sa obtii umbre mai intunecate, poti adauga albastru ultramarin. Negrul in amestec cu celelalte culori va reduce din saturatia lor – si pentru acest lucru il consider unori folositor. L-am  mai folosit in proportie ceva mai mare intr-un peisaj intunecat, dar si acolo, niciodata in stare pura, ci in amestec cu alte culori.

In concluzie, daca ar fi sa fac o ordine a importantei culorilor din paleta cromatica a unui pictor peisagist, aceasta ar fi: albastru, galben, verde, maro, rosu. M-a intrebat odata sotul meu de ce picturile mele contin atat de mult albastru. Iata de ce: pentru ca majoritatea sunt peisaje din miezul zilei (apusurile fac exceptie).

Leave a comment

Your email address will not be published.


*