Cum evitam culorile mâloase?

Exista mai multe motive pentru care, atunci cand pictam, obtinem amestecuri de culori mâloase. Poate fi si nepricepere, dar, de cele mai multe ori, sursa acestor motive se regaseste fie intr-un exces de zel, fie intr-o nerabdare de a urma procedura si pasii picturii intocmai.

Iata care este dilema unui cursant PICTURIA:

Știu că prin amestecul a prea multe culori se produce MURDĂRIREA culorii dar adeseori am plăcerea de a tot amesteca direct pe pânză culorile în speranța obținerii uneori nuanțe mai deosebite, fără să mai stau să calculez, ”la rece”, cum se spune, câte și ce culori am pe pânză, și uneori iese, evident, ”murdărirea”; credeți că trebuie să evit practica asta și să pun fiecare pată de culoare cu acest calcul de a nu murdări?

Ce sunt culorile mâloase?

Culorile mâloase, sau culori murdare, sunt acele nuante puternic estompate, care nu atrag privirea. Insasi termenul acesta, “mâlos” ne spune ca ele ne duc cu gandul la culoarea mâlului, a noroiului, adica, este vorba de nuante de maro si gri.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

De cele mai multe ori, aceste culori sunt nedorite in pictura, si se obtin mai mult sau mai putin accidental de catre cei mai putin experimentati.

Cateodata avem nevoie de culori mâloase, insa aceste cazuri sunt relativ rare. Este vorba despre pamant atunci cand pictam peisaje, si fundalul intunecat atunci cand pictam o natura statica sau un portret cu centrul de atentie luminos.

Iata care sunt lucrurile pe care trebuie sa le ai in vedere pentru a evita culorile mâloase:

1. Schimba apa cu care speli pensula

Primul si cel mai simplu lucru este sa schimbi mai des apa cu care speli pensula. Daca ai folosit o culoare inchisa, speli pensula, si apoi vrei sa pictezi o zona in culori deschise, apa murdara ramasa pe instrumentul de pictura va contamina in mod cert culoarea urmatoare. O pensula inmuiata in apa murdara va distruge luminozitatea si intensitatea galbenului, de exemplu. 

O prima solutie a acestei probleme este sa schimbi apa inainte de a continua pictura. 

O a doua varianta, care te scuteste de drumurile spre si de la chiuveta, este sa iti pregatesti de la bun inceput doua pahare cu apa. Intr-unul speli pensula, iar in cel de-al doilea o clatesti suplimentar. 

Ai nevoie si de o carpa la indemana pentru a sterge pensula de excesul de apa. Mai nou insa, am inceput sa folosesc un servetel umed in loc de carpa.

2. Nu amesteca culori complementare

Daca vrei sa eviti culorile mâloase, evita amestecul culorilor complementare. Uneori, chiar daca stii in teorie ca verde+rosu= maro, in practica s-ar putea sa-ti scape anumite subtilitati, si sa faci accidental un amestec cu rezulat nedorit.

3. Atentie la proportia de alb si negru

Tablou realizat dupa o fotografie de Maria Fekete

Albul deschide si negrul inchide. Aceasta lucru este doar partial adevarat. Efectul nonculorilor este si de estompare. Orice adaos de alb, gri sau negru va reduce din intensitatea culorii. Daca vrei culori vii intr-o anumita zona a picturii, evita amestecul ei cu alb si/sau negru. Pentru a pune pe panza culori deschise peste cele inchise, fara a pierde din luminozitatea si intensitatea lor, poti face urmatorul lucru: picteaza mai intai cu alb, si dupa ce s-a uscat stratul de alb, pune culoarea peste el. Ca exemplu concret, asa am procedat cu lumina lumanarii in pictura care insoteste acest articol.

Un alt exemplu de a evita culori mâloase din amestecul cu alb si/sau negru, este formarea griului. Griul poate fi cald sau rece, in functie de culoarea care se adauga in griul neutru. Griul neutru este strict amestecul de alb si negru. Pentru pictura din exemplu, am folosit un gri neutru, usor cald, la suportul de lumanare, si un gri mai rece pentru vaza si cana. Griurile cromatice (mai poti intalni si expresi aceasta) se obtin chiar si fara negru. Amesteca alb cu albastru ultramarin sau umbra, si vei obtine nuante de gri “nemâloase”.

4. Nu amesteca mai mult de trei culori

Este bine sa experimentam diverse amestecuri pentru a vedea ce nuante se obtin. Tine cont insa de faptul ca ce-i prea mult strica. Doua culori analoage vor forma nuante placute, doua culori complementare se anuleaza, iar prin amestecarea a trei culori poti ajunge repede la “mâl”. Orice amestec incepe de la doua culori, la care se adauga uneori (rareori!) un strop dintr-o a treia culoare pentru a da o tenta putin diferita, pana cand nuanta finala a amestecului se apropie de ceea ce vrei sa pictezi.

In teoria culorii, amestecul celor trei culori primare (rosu, galben si albastru), va conduce catre negru. De aici si explicatia faptului ca, oricare trei culori aflate “in triunghi” pe cercul cromatic, vor forma o nuanta mâloasa.

5. Nu suprapune straturi de culoare care se anuleaza intre ele

Stratificarea este o procedura de pictura folosita in pictura realista. Se suprapun straturi de culoare transparenta, pana cand rezultatul final va fi o trecere treptata de la intuneric la lumina. Este o tehnica folosita in picturile realiste. Priveste picturile renascentiste si observa ca datorita straturilor foarte subtiri de culoare, nu raman urme de tuse, in schimb exista foarte multe nuante de trecere dintr-o zona in alta. Problem practica insa, este ca efectul acesta nu se obtine decat suprapunand culori care nu se anuleaza intre ele. Altfel, risti sa strici intensitatea si luminozitatea. 

6. Foloseste vopsele de calitate, cu continut mare de pigment

Si fiindca tot veni vorba despre straturi si suprapuneri, la pictura cu natura statica cu levantica am folosit vopsele acrilice de o calitate slaba. Vopselele Daler- Rowney Simply sunt foarte cremoase, dar deloc vascoase. Contrar asteptarilor, aceste acrilice, in loc sa fie opace, sunt transparente. Pana si albul este transparent. In practica, acest lucru insemna ca a trebuit sa aplic foarte multe straturi pana cand sa obtin luminozitatea dorita. Si chiar si asa, cu alte vopsele ar fi iesit mai bine. Defapt, pentru ultimele retusuri, m-am intors la vopselele mele preferate, Lukas Cryl Studio.

O sa postez pe YouTube si un video in care se vede cum ma chinui cu vopselele astea.

Asadar, tine cont si de calitatea vopselelor. Cele care nu acopera bine, si sunt foarte transparente, pot sa dea mai usor culori mâloase, insipide, lipsite de saturatie si luminozitate. Vopselele de calitate au o proportie mai mare de pigment, si astfel se vor suprapune mai bine, fara a pierde din calitatile culorii.


Invata mai multe despre teoria culorii in cursul video dedicat acestui vast domeniu. Click AICI pentru detaliile cursului.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*