Cum folosim markerele pe baza de alcool marca Touch

Intr-un articol anterior am vorbit despre ce sunt markerele pe baza de alcool, si ce putem face cu ele. Dar, nu am aratat inca nimic practic. In acest articol voi continua sa vorbesc despre aplicabilitatea markerelor pe baza de alcool, cu demonstratie pe cateva ilustratii. 

Markere Touch si cartea lui SEREBE.

Personal, eu folosesc un set cu 80 de nuante generale (deci nu ceva specific pe ilustratii) de la Touch (brand chinezesc, dar bunicel). Setul l-am comandat direct in China, prin aplicatia Wish (sau, il gasesti la acelasi pret, pe AliExpress). A venit neasteptat de repede, sub 1 luna, bine ambalat. M-a costat aproximativ 40$, adica 0.5$ pe bucata. 

Am comandat si un caiet de schite cu hartie speciala pentru markere, de la Potentate (inca 4$). Astfel de caiete de schite gasesti insa si in Romania la un pret bun.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Sugestii de hartie pentru markere: 

  • https://www.profiart.ro/bloc-canson-marker-1.html (mai mari)
  • https://www.profiart.ro/bloc-desen-marker-start-pad-smlt-art-8182.html (mai mici)

Cololarea ilustratiilor pe hartie “normala”

Inainte de a face testul caietului, am colorat insa cateva ilustratii superbe de la SEREBE (artista romanca, super talentata). Aceste ilustratii funky se preteaza foarte bine la aceste markere, asa ca nu m-am putut abtine, desi hartia nu este ideala.

Hartia din cartea de colorat a lui SEREBE a absobit mula cerneala, lasand dosul plin de culoare. Hartia de la Potentate a lasat si ea urme, dar mai slabe (vezi jos):

Iata si o comparatie intre cum arata colorarea cu markere comparativ cu folosirea cariocilor obisnuite si creioanele colorate.

Organizarea graficului de culori

Cele 80 de nuante din setul standard de markere Touch.

Acum, sa ne intoarcem la baza. Primul lucru pe care ar trebui sa faci atunci cand cumperi un set de markere, este sa le testezi pe fiecare, creeand o grila de referinta. Culoarea de pe capac este un indiciu nu tocmai exact al culorii finale de pe hartie.

Tine cont si de faptul ca, dupa uscare, nuanta va fi cu vreo 2-3 tonuri mai deschisa.

Daca vrei o referinta exacta, nu o aproximare vizuala, va trebui sa folosesti prima coala a caietului pentru a-ti face grila de culori. Noteaza in dreptul fiecareia si codul de pe capac.

Ba mai mult decat atat, grupeaza nuantele. Toate nuantele pentru colorarea pielii ar trebui sa fie in acelasi loc pe grila (de exemplu). Unele nuante sunt mai pastelate, altele mai intense. O astfel de grila te ajuta sa vezi posibilele combinatii.

Suprapunera culorilor cu markerele

In anumite situatii, ai nevoie de o suprapunere de nuante pentru a obtine un anumit efect de umbra sau tridimensionalitate.

Cateva dintre plansele colorate din cartea lui SEREBE.

De exemplu, daca vrei sa redai un copac, vei folosi 3 nuante de verde. Un verde inchis, un verde mediu, si un verde deschis. Markerele se suprapun intotdeauna de la deschis spre inchis. Acest lucru inseamna ca vei incepe sa colorezi copacul cu cea mai deschisa culoare, acolo unde coroana sa este mai luminoasa. Pentru umbre tari si obiecte colturoase, poti aplica o nuanta cu doua tonuri mai inchisa direct peste cea deschisa (sau langa), cand aceasta din urma este deja uscata. Acesta este cazul zidurilor unei cladiri.

Codul de pe capac te ajuta sa gasesti nuantele potrivite. Intorcandu-ne la graficul de culori, observa ca am grupat culorile astfel incat sa am o vedere de ansamblu rapida asupra nuantelor din aceesi gama. Aici intervine importanta numarului de nuante dintr-un set. Cu cat ai mai putine, cu atat iti va fi mai greu sa redai anumite efecte.

Intrepatrunderea culorilor cu markerele

Culorile se intrepatrund foarte frumos, natural, gradual, fara urme, doar daca aplici a doua culoare in timp ce prima este usor umeda. Aici intervine importanta folosirii unei hartii speciale pentru markere, care nu suge cergeala instant.

Pentru a intrepatrunde culori se folosesc de obicei nuante cu tonuri apropiate, fara o diferenta prea mare intre ele. Exemplul clasic pe care ti-l pot da legat de intrepatrunderi este colorarea obrajilor pe chip. Aplica mai intai nuanta “Skin White – 131” pe intreaga fata, apoi, in obraji, “Light Pink -138”. 

Pentru a veni in ajutorul celor care vor sa faca o tranzitie de la culoarea markereului spre culoarea alba a hartiei, producatorii au conceput si markerul fara pigment. Se numeste “blender“. La Touch, acesta are numarul 0, si trebuie comandat separat de set. Este util mai ales atunci cand vrei sa obtii o disipare a culorii spre fundalul alb al hartiei, fara a avea margini abrupte lasate de capetele de marker.

Realizarea unei ilustratii de la A la Z

Pentru a face o ilustratie sau un design interior, arhitectural, etc., pe langa markerele pe baza de alcool si caietul special, ai nevoie si de un marker caligrafic. Cel putin un marker, ai putea chiar sa folosesti mai multe, de diferite grosimi, dupa nevoie. Acestea sunt markere foarte subtiri, permanente, cu care realizezi conturul inainte de a colora cu markerele. Practic, realizarea unei ilustratii se face in patru pasi:

Pasul 1:  Schita in creion.

Schita se poate face direct pe hartia speciala, dar mai bine pe o alta coala. Hartia speciala pentru ilustratiile cu markere este impermeabila dar subtire. Asa ca, desi nu “suge” la fel de multa cerneala precum alta hartie, nu suporta apasari si stersaturi. De aceea iti recomand sa faci schita pe altceva si apoi sa o transferi. (Despre metodele de transfer, in alt articol.)

Desigur, poti evita folosirea colii de transfer daca faci rost de un “light table” – o placa luminoasa, conectata prin USB la orice aparat, care iti permite sa “copiezi” orice contur in contralumina..

Pasul 2: Conturarea cu markerul cu varful subtire.

Poti folosi o metoda de transfer a schitei in creion astfel incat sa conturezi pe coala speciala de markere fara a desena cu creionul pe ea. In acest fel, lucrara finala va arata mai ingrijit. Pentru conturare recomand markere MICRON.

Aici am folosit un marker mai vechi, de la Faber-Castell, fiind inca in asteptarea setului japonez (abia astept sa vina comanda). Am testat mai multe markere, dintre toate doar acesta s-a comportat impecabil dupa adaugarea stratului de culoare.

Dupa conturarea cu markerul, folosim radiera pentru a sterge urmele de carbune – ele nu au ce cauta in lucrarea finala.

Pasul 3: Colorarea cu markerele pe baza de alcool.

Inainte de a te apuca sa colorezi cu markerele, pune un carton sub foaia pe care lucrezi. Daca nu faci asta, tusul din markere va patrunde si pe colile urmatoare din blocul de desen.

Nu uita ca, daca vrei intrepatrunderi, trebuie sa lucrezi repede, inainte ca tusul sa se usuce. Hartia asta speciala pastreaza umezeala mai mult timp decat una obisnuita. In plus, poti reactiva umezeala trecand din nou cu markerul peste zona in care vrei sa obtii un gradient.

Nu este nevoie sa acoperi complet toate spatiile. Unii artisti se folosesc de golurile dintre tusele de culoare pentru a crea ceva cu un stil aparte, mai apropiat de schita decat de ilustratie finala.

Pentru ilustratia fetei in rosu,”reteta” de culori este urmatoarea:

  • Piele: 131 – Skin White, 25 – Salmon Pink (obraji), 29 – Bareley Beige (umbre), 97 – Rose Beige si 28 – Fruit Pink (buze)
  • Ochi: WG3 – Warm Gray (nuanta mai deschisa), WG6 – Warm Gray (nuanta mai inchisa) – ambele pentru umbra de sus de pe albul ochilor. Pentru pupila, doua nuante la alegere, una deschisa si una inchisa in partea de sus (nu mai stiu cu exactitate ce am folosit).
  • Par: 107 – Sand (stralucirile din par), 101 – Yellow Ochre, 31 – Dark Yellow, 24 – Marigold, 21 – TerraCotta (penumbrele), 91 – Natural Oak (umbrele puternice)
  • Jacheta: 89 – Pale Purple (cea mai deschisa nuanta), 3 – Rose Red, 13 – Scarlet, 10 – Deep Red, 85 – Vivid Purple (reflexii violete in umbre), 1 – Wine Red (umbre puternice)
  • Tricou: WG3 – Warm Gray (nuanta mai deschisa), WG6 – Warm Gray (nuanta mai inchisa), 147 – Pale Lilac

Pasul 4: Adaugarea de accente luminoase cu alb.

Anumite zone nu pot fi ocolite pentru a lasa albul hartiei sa se intrevada. Astfel de zone mici sunt, de exemplu, stralucirile din pupila ochilor. Aici este nevoie de o interventie suplimentara cu un instrument cu vopsea alba. Cel mai bine s-a comportat markerul POSCA pentru realizarea acestor accente.

Cu acest ultim pas, ilustratia prinde viata! Hartia din blocul de desen Potentate este putin gri, nu chiar alba. Acest lucru face ca accentele de alb sa iasa mai bine in evidenta.

CONCLUZIE: Iti garantez ca, folosirea markerelor pe baza de alcool in loc de creioane sau acuarele, va face ilustratiile tale sa fie mai vibrante si cu un colorit mai uniform. Seturile sunt anume concepute cu nuante perfecte pentru ca tu sa nu mai pierzi timpul cu amestecuri si stratificari. Atentie doar la faptul ca nu vei putea folosi si dosul hartiei.

De ce markere? Pentru ca… ilustratii. Le prefer ca alternativa la acuarele, fiindca sunt mai rapide si waterproof.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*