Cum pictam marginea panzei?

Se pare ca atunci cand ne apropiem de limitele panzei, intampinam dificultati in ceea ce priveste pictura din acea zona. 

Exista mai multe posibile motive pentru ca un artist lasa marginile picturii neterminate. Uneori este vorba despre ceva intentionat, alterori nu.

De regula insa, un artist incepator, nu are un raspuns clar in ceea ce priveste marginea. El se poate confrunta cu anumite incertitudini, precum cele de mai jos.

  • Cum sa continui creanga copacului pentru a trimite privirea spre interiorul si nu spre exteriorul scenei?
  • Oare ar fi mai bine sa las marginea mai estompata pentru ca privirea sa ramana in centru?
  • Cum o sa prind panza pentru a o muta in alta parte cand vopseaua nu este inca uscata? (Mai ales dupa o sedinta de pictura in aer liber.)
  • Daca rama va acoperi detalii importante care se intind pana la marginea panzei?
  • Sevaletul se va murdari cu siguranta inca de la prima pictura pe el. 

Important este sa treci peste toate aceste mici piedici mentale, si sa pictezi cu aceeasi siguranta, din mijlocul panzei si pana… dincolo de ea.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Felul in care abordam continutul picturii in apropierea marginii poate depinde de raspunsul la urmatoarele intrebari:

  • Avem ceva in compozitie care sa aduca privirea inapoi catre centrul de interes?
  • Avem cumva o diagonala, orizontala sau verticala care traverseaza panza de la un capat la altul? 
  • Creeam cumva o estompare de jur imprejurul subiectului?

Pictarea marginilor panzei in cazul naturii statice

Pictura in acuarela de Brenda Swenson

Uneori, estomparea marginilor poate fi chiar de dorit. In felul acesta se pune foarte mult accentul pe centrul imaginii. Tot ceea ce este estompat spre marginea panzei, devine o zona de odihnire a ochilor privitorului. Aceasta abordare se potriveste in special compozitiilor cu flori si natura statica, dar la fel de bine se poate aplica si pentru 3 din 4 margini in cazul portretelor.

Lasarea neterminata a marginilor unei picturi poate fi un element de stil si creativitate. Dar aplicarea unei astfel de tehnici necesita curaj si experienta. De aceea, pentru un incepator, mai recomandat este sa isi directioneze atentia asupra pictarii integrale, trecand cu pensula pana dincolo de limitele panzei. 

Pictarea marginilor panzei in cazul peisajelor

Neacordarea atentiei suficiente marginilor unui peisaj poate sa dezechilbreze compozitia acestuia. Peisajele in general dau impresia de vastitate si infinit.

Pentru partea de sus: Continua crengile, frunzele, apa, casele, etc. pana la capatul panzei, imaginandu-ti cum arata peisajul si dincolo de aceasta. In felul acesta, si privitorul va putea simti continuarea peisajului atunci cand vede pictura finala.

Pentru partea de jos: Daca pe margini adaugi elemente incomplete, pe care privitorul si le va imagina dincolo de limitele cadrului, impresia de vastitate este completata si echilibrata. Astfel de “bucati” de elemente pot fi: parti ale unei stanci, partile superioare ale unor coroane de copaci sau crengi, jumatati de tulpini ale caror radacini nu le vedem, etc.

Pictarea marginilor panzei cu si fara sasiu

Rama unui tablou va veni intotdeauna putin peste pictura. Acesta este motivul pentru care unii nu acorda o prea mare importanta marginii. Pana la urma, daca ea va fi ascunsa de rama, ce mai conteaza?

Dar, unele panze pe sasiu pot fi expuse pe perete si fara a fi inramate. Cu cat este mai gros sasiul, cu atat mai mare este nevoia de a acorda atentie fasiei de panza pe pe marginile acestuia. Este dificil sa continui pictura dincolo de indoitura panzei. De aceea, tin sa-ti spun ca sasiul poate fi scos, panza poate fi intinsa, pictata, si apoi remontata pe sasiu. Multi pictori profesionisti picteaza pe panze fara sasiu. Cumpara un sul intreg de panza, o taie la dimensiunea dorita, o fixeaza de un suport, si dupa ce termina pictura o duc la inramat. Acolo, la inramare, se pune si sasiul.

Panza fara sasiu poate fi fixata cu pioneze pe o bucata de polistiren, sau, cu ajutorul unei bande adezive de hartie, pe o placa de PFL.

Atunci cand pregatesti o compozitie, tine cont de suprafata panzei care va intra pe sasiu si sub rama. Nu vrei ca florile din vaza, de exemplu, sa fie taiate de marginea ramei. Pe de alta parte, cauta sa nu lasi nici prea mult spatiu negativ intre centrul compozitiei si zona de fundal pana la rama. Gaseste echilibrul perfect inainte de a te apuca de treaba.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*