Cum pictam umbrele?

Cum pictăm umbrele? – Aceasta este una dintre intrebările frecvente primite în cadrul chestionarului deschis pe site. Este un subiect destul de larg, cu multe interpretări. De aceea, am pregătit această lecție pentru a explica mai multe aspecte legate de pictura umbrelor.

Înainte de a picta efectiv umbrele într-o pictură, trebuie să înțelegem mai bine ce este defapt umbra. Așa cum pentru a picta un obiect, mai întâi îl studiem, așa vom proceda și cu umbrele: vom studia câteva aspecte importante despre umbre înainte de a pune pensula pe pânză.

Ce este umbra?

Pe scurt: Umbra este o consecință a luminii. 

Iar pe larg, să vedem mai exact care este legătura dintre lumină și umbră. Umbra își va schimba proprietățile în funcție de cel fel de lumină o produce. Iată câteva exemple concrete de astfel de legături:

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

  • O lumină direcțională (care bate din stânga sau din dreapta), va determina umbra să apară pe partea opusă. Astfel, un măr luminat din dreapta va avea umbra pe stânga și invers, un măr luminat din stânga va avea umbra pe partea dreaptă.
  • O lumină care bate de deasupra va produce o umbră de dimensiununi mai mici, sub obiect, cu ușoară trecere în penumbră în fața obiectului. 
  • Cu cât lumina este mai spre dreapta sau spre stânga. cu atât umbra devine mai lungă, mai mare.
  • Cu cât sursa de lumină este mai aproape de subiect, cu atât lumina va fi mai puternică, iar umbra de asemenea va deveni mai întunecată și cu o penumbră relativ mică.
  • Cu cât sursa de lumină este mai îndepărtată de subiect, cu atât lumina va fi mai slabă, iar umbra de asemenea va deveni mai difuză, având doar o mică parte mai întunecată, iar restul va fi o penumbră care depinde de direcția luminii (așa cum am spus mai sus, cu cât este mai în lateral lumina, cu atât penumbra va fi mai lungă).

Toate aceste lucruri pot fi observate practic în VIDEO-ul pe care l-am făcut pentru a ilustra faptul că umbra este o consecință a luminii:

Foarte important este să reținem faptul că toate obiectele unei scene (nu doar pentru naturi statice, ci pentru orice subiect, inclusiv peisajele) vor prezenta umbre care au aceeași direcție (sursa de lumină fiind aceeași pentru toate obiectele).

Nu de puține ori am văzut picturi ale începătorilor în care tendința era de a picta umbre lungi spre stânga la obiectele din stânga și umbre lungi spre dreapta la obiectele din dreapta, FĂRĂ a avea o sursă de lumină la mijlocul orizontului. Doar o lumină aflată jos de tot pe linia orizontului și pozitionată în mijlocul compoziției va putea avea ca efect astfel de umbre.

Așadar, atunci când pictezi peisaje, fii atent al aceste aspecte:

  • Umbrele trunchiurilor de copaci, a caselor, și a altor obiecte vor avea aceeași direcție dacă soarele se află într-o parte.
  • Umbrele de pe trunchiurile copacilor trebuie să aibă și ele aceeași direcție precum umbra produsă de trunchi pe pământ/iarbă.

Ce culoare au umbrele?

Am menționat mai devreme câteva dintre proprietățile luminii, și legătura acestora cu producerea umbrelor:

  • Intensitatea luminii – determină nivelul de luminozitate al întregii scene pe care o pictăm (lumină slabă – pictură întunecată; lumină puternică – pictură luminoasă)
  • Apropierea luminii – determină tăria umbrelor (mai mult sau mai puțin întunecate, mai mult sau mai puțin contrast în trecerea de la umbre la penumbre)
  • Poziționarea/Direcția luminii – determină lungimea și poziția/direcția umbrelor

Pe lângă acestea însă, avem și:

  • Culoarea luminii – determină coloritul întregii scene, inclusiv culoarea umbrelor.

Concret, exită trei categorii principale de lumină cu care vom avea de-aface atunci când pictăm (fără a intra în detalii ce țin de fizică):

  • Lumină caldă – Ideală pentru a reda scene interioare, naturi statice, apusuri (soarele la apus este o sursă de lumină caldă), etc.
  • Lumină rece – Miezul unei zile de vară, noaptea (lumina lunii este o sursă de lumină rece). 
  • Lumini compuse – Putem avea scene iluminate cu mai multe surse de lumină, dintre care unele calde, altele reci. Este practic ceea ce se întâmplă daca vrem să aranjăm o natură statică pe o masă lângă fereastră. Lumina de la fereastră este una rece, iar de partea cealaltă aprindem o lampă cu un bec incandescent (lumină caldă). Ambele lumini vor influența culorile de pe obiecte și multiplele umbre care se formează. Coloritul combinat este foarte interesat, așa cum se vede și în video-ul de mai sus.

Să trecem acum la alegerea culorilor pentru a reda umbrele, ținând cont de informațiile pe care le-am aflat până acum.

Cum se pictează umbrele?

Punctul de pornire este acesta: Umbra are culoarea obiectului pe care se află ea.

Astfel, dacă un măr lasă umbră pe masă, umbra mărului va avea culoarea mesei, plus o tentă caldă sau rece (în funcție de culoarea luminii), iar întunecimea o vom stabili în funcție de tăria și apropierea sursei de lumină. Pe de altă parte, dacă lângă măr avem o pară, va trebui să ținem cont că această pară va produce la rândul ei o umbră pe măr (să presupunem că poziționarea lor determină această situație). Vom picta atunci pe suprafața mărului, umbra perei, folosind câteva tonuri mai închise ale culorii mărului.

În naturile statice, eu adaung în umbrele pe care le pictez culoarea umbra arsă. Această nuanță de maro este foarte închisă și are o tentă caldă. Cuvântul ”umbra” se referă la pigmentul folosit pentru producerea acestei vopsele, dar, există și o teorie conform căreia denumirea vine de la semnificația în latină: ”umbra”=”umbră”. Poate că nu este tocmai întâmplător. 🙂

În peisaje, deseori punem puțin violet în umbră. Este un truc de pictură pe care l-am învățat de la Monet. Dacă am folosi doar griuri, maro-uri și nuanțe de verde închis, pictura finală va fi mai mult sau mai puțin anostă. Scopul unei picturi este să trezească interesul celui care o privește, nu să redea realitatea așa cum este ea. 

CONCLUZIE

În concluzie, respectând indicațiile privind direcția și intensitatea umbrei în funcție de sursele de lumină, vom căuta să folosim culori care completează frumos scena per ansamblu. Dacă nu știm ce culoare (ce nuanță) ar trebui să punem în umbrele din scena pe care o pictăm, atunci ar trebui să ne uităm la picturi celebre care au aceeasi atmosfera (atenție, chiar daca subiectul picturii este acelasi, dacă atmosfera este alta, vorbim despre alte culori). Descoperind ce culori au folosit alți pictori în condiții asemănătoare de lumină, vom putea copia cromatica și în compoziția pe care o pictăm noi. 

 

Leave a comment

Your email address will not be published.