6 Sfaturi pentru a reda cutele de material intr-o pictura

Materiale de tot felul, dar in special catifea sau matase, fac parte din decorul unei naturi statice reusite. Cutele acestor materiale sunt aranjate armonios pentru a completa subiectul. Redarea lor este insa un lucru dificil pentru incepatorii in pictura. In aceasta lectie de pictura iti voi da cateva sfaturi despre cum se picteaza cutele de material. 

1. Indrazneste sa pictezi un fundal mai complex

Primul sfat pe care ti-l dau este sa indraznesti mai mult; sa ai curajul de a picta o scena mai complexa. Incepatorii au tendinta de a picta un buchet de flori sau un cos cu fructe pe un fundal simplu, caruia nu-i dau importanta. Cel mai adesea, fundalul este ignorat din cauza temerilor de a picta ceva mai complex, si, apoi, din cauza nerabdarii de a picta DOAR zona de interes. 

Trebuie sa intelegem insa, ca fundalul ajuta la perceptia vizuala a zonei de interes. Fundalul este cel care va crea o atmosfera intregii picturi. Acelasi buchet de flori poate avea un impact net superior daca este pictat intr-un context cu material cutat. 

Odata ce prinzi putin curaj, vei vedea ca nu este chiar atat de greu sa pictezi cute de material, rama unui geam, treptele unei scari, sau alte elemente ce aduc un plus de valoare scenei.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

2. Alege tehnica picturii in ulei

Inainte de a pune pensula pe panza, alege tehnica si materialele cu care pictezi.

  • Cutele de material pot fi redate mai usor in ulei decat cu oricare alt mediu de pictura.
  • De asemenea, cutele vor fi mai elegante daca folosesti un suport mai neted, mai putin texturat.
  • Ideala pentru redarea gradientelor unei cute este pensula cu perii moi, elastici.

Iata de ce recomand vopselele pe baza de ulei:

Vopselele pe baza de ulei se usuca mai greu, deci ai timp sa imbini culorile pe panza pana cand esti multumit de eleganta cutelor. Practic, ai un foarte bun control al gradientelor si a modificarii fine de nuante si tonuri. 

Faptul ca vopselele pe baza de ulei sunt preferate intr-o compozitie cu material cutat, nu insemna ca nu poti face acest lucru si cu acrilice. Cu acrilice, pentru a putea reda cutele de material in pictura ta, ai doua optiuni:

  • Fie amesteci acrilicele cu un mediu de intarziere a uscarii, si atunci vei putea modela nuantele la fel ca in cazul tehncii de pictura in ulei;
  • Fie pregatesti pe paleta nuante in tonuri perfect armonizate, si alaturi tusele pe panza intr-un mod precis, care sa indice clar delimitarea cutelor (este un stil mai greu de realizat pentru un incepator, caci necesita o buna cunoastere si aplicare a teoriei culorii si incredere in tuse).

3. Studiaza contrastul clar-obscur si tonurile de culoare

Analizeaza atent cutele materialului din compozitie inainte de a le picta. Vei observa ca unele cute sunt mai adanci, si altele mai putin adanci. In pictura, acest lucru se traduce prin contraste mai puternice si mai putin puternice.

  • Acolo unde cuta este adanca, vei avea tonuri foarte inchise, ce merg treptat spre tonuri foarte deschise in zona luminata a cutei.
  • Pentru cutele mai putin adanci, trecerea se va face intre nuante mai apropiate pe scara valorica, fara a merge spre extreme. 

Tinand cont de aceste tipuri de cute, vei putea obtine un efect de profunzime si spatialitate in ceea ce priveste asezarea materialului.

S-ar putea ca la inceput sa iti fie greu sa faci diferenta intre adancimile cutelor. Pentru o prima incercare de a picta un fundal cu material cutat,  poti aseza materialul in asa fel incat toate cutele sa aiba aceeasi adancime si directie. Ulterior, dupa ce prinzi curaj si experienta, poti diversifica cutele, asa cum apar ele in pictura care exemplifica aceasta lectie.

 

4. Analizeaza atent tipul de material pe care il redai in pictura

Anumite materiale reflecta lumina mai mult ca altele.

  • Daca ai de-aface cu un material de tipul bumbacului, este suficient sa faci o trecere intre culori, fara a insista asupra zonelor luminoase. 
  • Pentru materialele de culoare mai inchisa (cum ar fi o catifea), insista mai mult asupra tonurilor inchise. Cauta sa ai mai multe tonuri inchise, fara a neglija insa stralucirea catifelei in zona luminoasa a cutei.
  • Daca insa ai de-aface un material de tipul matasii, sau alt material satinat, atunci zonele luminoase au nevoie de o stralucire care culmineaza cu un ton foarte aproape de alb.
    Aceasta stralucire se picteaza cu rabdare, adaugand tonuri deschise treptat, pana cand se obtine efectul satinat suficient de stralucitor.

5. Regleaza sursa de lumina

Stralucirea cutelor de material depinde foarte mult si de sursa luminoasa. De aceea, analizeaza atent materialul, si modifica sursa luminoasa pentru a face cutele mai placute inainte de a te apuca de pictat.

Directia luminii

Sursa de lumina directionala (dintr-o parte) va produce cute mai adanci decat o sursa de lumina frontala sau de sus.

Intensitatea luminii

Cu cat lumina este mai difuza, cu atat trecerea de la zonele umbrite la cele luminoase este mai lina, iar aspectul cutelor va fi mai elegant. Un astfel de aspect elegant este de preferat pentru ca fundalul sa nu concureze cu subiectul in pictura ta.

6. Picteaza cutele folosind metode de obtinere a unui gradient 

Daca pictezi in ulei, este suficient sa pui pe panza doua tonuri diferite, apoi, prin miscarea de dute-vino cu pensula (sau chiar degetul), vei obtine o gama larga de tonuri intre cele doua. Pentru cutele de material, aceasta este cea mai practica metoda de a face trecerea de la umbra la lumina sau invers.

Exista si alte metode pe care le poti aplica pentru a face o tranzitie de la o culoare la alta. Citeste lectia despre obtinerea gradientelor pentru mai multe detalii (include si video).

Pe de alta parte, in loc de pensula poti folosi degetul pentru a netezi si amesteca culorile puse pe panza. Buricul degetului este moale si mai neted fata de perii unei pensule. De aceea, este indicata folosirea degetului ca instrument de finisare in ultimii pasi ai pictarii curelor de material. Rezultatul neted de pe urma acestui finisaj reda mai bine efectul de ”matase” sau de ”catifea”.

CONCLUZIE:

La baza redarii cutelor de material in pictura (realism) stau urmatoarele doua idei:

  • Stabilim cat de adanci sunt cutele, si alegem valorile tonale corespunzatoare pentru fiecare cuta in parte.
  • Se picteaza cutele de material facand o tranzitie cat mai lina intre tonurile de culoare.

2 Comments

  1. Iti multumesc, Laura! Sfaturile tale sunt extrem de utile și mă ajută să acumulez noi cunoștințe în domeniul picturii.😘

  2. multumesc pentru lectie. foarte instructiva

Leave a comment

Your email address will not be published.


*