Cum se picteaza copacii cu acrilice sau ulei?

Copacii sunt de multe feluri, iar fiecare tip de copac se pictează putin diferit. Exista câteva principii de baza care stau insa la baza picturii copacilor. In acest articol am sa ma axez pe identificarea acestor principii astfel incat tu sa poti picta orice copac. Vei gasi sfaturi despre cum se picteaza copacii de la schita si pana la ultima tusa de pensula.

1. Studiaza copacii din jurul tau

Cand te plimbi pe strada, sau stai pe o banca in parc, observa cu atentie copacii din jurul tau. Indicat este sa ai la tine caietul de schite, si sa incerci sa redai trunchiul si crengile acestora. Practic, studiaza ”scheletul” copacilor pentru a-ti face o idee mai clara despre cum ar trebui sa pictezi trunchiul si ramurile. Alege cei mai frumosi copaci pentru schita. Ulterior, colectia ta de schite cu copaci poate fi utila in pictura unor peisaje.
 

2. Pregateste culorile potrivite pentru a picta copacii

Inainte de a incepe efectiv pictura copacilor dintr-un peisaj, va trebui sa avem in vedere locul acestor in scena.
 
Copacii indepartati au un alt colorit fata de cei apropiati. Ceea ce vreau sa spun este ca pentru copacii indepartati vei estompa cu alb si putin albastru ultramarin nuanta de baza pe care intentionezi sa o folosesti.
 
Pentru exemplificare, eu voi folosi că nuante de baza verde hooker si verde sap sau olive.
Alaturi de aceste culori, mai punem pe paleta albastru ultramaringalben lemongalben ocru, si alb. Si putin negru, foarte putin. 
Nu intram in detalii in ceea ce priveste obtinerea nuantelor de verde. Este un subiect prea larg, pe care l-am dezbatut intr-una din lectiile cursului Teoria Culorii. Astazi, scopul nostru este sa redam frumos forma unui copac, indiferent de culoarea lui.
 

3. Incepe cu o schita sumara pentru a stabili marimea si forma copacului.

Daca incerci sa pictezi direct trunchiul copacului, fara o vedere de ansamblu in prealabil, s-ar putea sa ai surprize. Asta pentru ca nu toata lumea percepe faptul ca baza trunchiului este de cel putin 3 ori mai mica decat coroana copacului. Exceptie fac plopii si coniferele.
 
Asadar, schiteaza usor cu creionul limitele copacului, in special dimensiunea si forma coroanei, si abia apoi trunchiul. Unii artisti obisnuiesc sa faca mai multe cercuri care corespund partilor de frunzis de pe ramurile principale.

4. Stabileste directia luminii.

Daca stim care este directia luminii, putem anticipa cum se picteaza copacii nostrii.
Toate partile luminoase ale frunzisului trebuie sa fie pe aceeasi parte. Ulterior, cand pictezi detaliile, va trebui din nou sa faci referire la directia luminii.
  • Daca lumina bate dintr-o parte, ea trebuie sa fie aceeasi pentru toti copacii din peisaj.
  • Daca este o lumina frontala, vom avea accente luminoase mai puternice pe stanga la copacii din stanga, si mai puternice pe dreapta la copacii din dreapta.
  • Daca soarele este sus deasupra capului, accentele luminoase cad pe toate partile superioare ale ”blocurilor de culoare” ce formeaza coroana.

5. Tamponeaza structura coroanei, fara a intra in detalii.

Mijeste ochii si identifica ”petele de culoare” pe zone. Pune pe panza aceste blocuri compacte de culoare: unele mai intunecate, unele cu un ton mediu de verde, si unele mai luminoase.
  • Pentru zonele umbrite: verde hooker + albastru ultramarin si magenta (magenta este sarea si piperul care va scoate din monotonie peisajul)
  • Pentru zonele medii: verde hooker si verde sap sau olive
  • Pentru zonele luminoase: verde hooker+galben lemon
Intre aceste blocuri de culoare, realizate cu pensula mare, lasa spatii libere prin care se intrevede cerul.
Acest lucru este esential pentru a face diferenta dintre un copac facut ”la plezneala” si unul facut pe baza de observatie, mai aproape de realitate.
 

6. Traseaza trunchiul si ramurile copacilor.

Tendinta oricarui incepator in pictura este de a picta trunchiul vertical. Daca insa am fost atenti la primul pas – studiul copacilor din jur – observam ca o buna parte dintre trunchiuri sunt usor inclinate. Pune in practica aceasta observatie daca este cazul.
 
Culoarea trunchiurilor de copaci nu este maro asa cum invatam in copilarie. Defapt, nuanta potrivita pentru trunchiuri tinde de cele mai multe ori spre gri. Poate fi vorba despre un gri amestecat cu maro, sau, un gri amestecat cu verde. Culoarea trunchiului nu este una uniforma. Pe alocuri poate avem muschi de copac, si de aici tenta verzuie.
 
Picteaza trunchiurile copacilor indepartati cu o culoare mai estompata decat cea folosita pentru copacul din prim-plan.
 
Pentru a picta crengile, trebuie sa intelegem modul in care acestea se formeaza. Ele nu vor fi trasate cu pensula tinuta strans, rigid, cu mana aproape tremurand, neridicand pensula. Din contra, mana trebuie sa execute miscari ample, lejere si scurte, rotind usor incheietura. Acolo unde o trasare astfel facuta se termina, alta va incepe, formand o increngatura care nu merge direct in sus, ci formeaza un unghi mai larg.
 

7. Adauga eventuale detalii ale frunzisului.

Gradul de detaliere al zonelor luminoase si a celor umbrite face distinctia intre stilurile de pictura. Unii lasa doar un vag indiciu al directiei luminii, oprindu-se din pictat chiar dupa asezarea pe panza a blocurilor de culoare corespunzatoare. Altii continua sa redea frunzisul mai in detaliu, facand copacul sa semene mai mult cu realitatea.
 
Atunci cand picteaza copaci, pictorii au mereu in vedere FORMA SI DIMENSIUNEA PENSULEI.
  • Copacii cu coroana rotunda sau ovala, de tipul fagului, stejarului, etc. se picteaza folosind o pensula rotunda cu perii rasfirati. Poate fi o pensula veche, uzata. 
  • Pe de alta parte, coniferele si salciile se redau mai bine folosind pensula evantai. Ideala este o pensula nu foarte mica, dar cu perii rasfirati.
  • Pentru copaci indepartati, sau in picturi de dimensiuni mici, in loc de pensula, poti lasa impresia de frunzis folosind buretele.
Indiferent de instrumentul ales, tehnica de redare a frunzisului este TAMPONAREA.
Prin tamponare, atingand panza doar usor, fara apasare, vei obtine mai multe ”frunze” dintr-o singura miscare. Prin tamponari repetate, cu nuante din ce in ce mai deschise, desimea si profunzimea frunzisului devine mai pronuntata. Cu toate acestea, nu exagera cu tamponarile. Acestea nu trebuie sa acopere in intregime stratul inferior, realizat inainte de acest pas. 
 
Pentru accentele luminoase tamponate folosim o nuanta de verde mai deschisa decat ceea ce am folosit pana acum: putin verde + mult galben lemon + alb. 
 
Dupa tamponare, daca simti nevoia, poti adauga cateva frunze anume plasate cu varful unei pensule mici. Acesta este insa un mic retus de care nu trebuie abuzat.
 

8.  Picteaza umbre si detalii pe trunci si pe ramuri.

Atunci cand dimensiunea copacului iti permite, ofera indicii ale directiei luminii si pe trunchi si ramuri. Vei observa ca daca adaugi o nuanta mai deschisa pe trunchi acolo unde bate soarele, intreg copacul prinde viata, devine tridimensional.
Tine cont insa de faptul ca truchiul, desi o forma de baza cilindrica, are noduri, scorburi si ramurele. Acest lucru inseamna ca poti adauga detalii umbrite, folosind o nuanta inchisa.
 
In zonele in care se intrevede cerul poti adauga ramuri. Tine cont de faptul ca aceste se vad intrerupt, ele nu trebuie unite cu baza trunchiului. 
 
Nu in ultimul rand, ramurile care sunt mai groase, beneficiaza si ele de zone umbrite si zone luminoase, la fel ca trunchiul. Observand natura, constatam ca unele ramuri capata o lucire aproape de alb, in functie de unghiul lor fata de soare.
 
Trunchiul copacului central va beneficia de mai multe detalii decat trunchiurile copacilor secundari din compozitie. 
 

9. Picteaza umbra lasata de copac pe pamant.

Umbra copacului este in culoarea ierbii sau a pamatului pe care sta, inchisa cu cateva tonuri. Important de stiut este faptul ca aceasta umbra trebuie sa corespunda cu directia luminii. Asadar, ea va fi opusa zonelor luminoase de pe trunchis si coroana. 
Mai trebuie de avut in vedere si faptul ca o lumina difuza de pranz va crea o umbra mai putin inchisa si mai scurta, in timp ce o lumina tare de dimineata sau apus va crea o umbra mai inchisa si mai lunga. 
 
 

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

12 Comments

  1. Minunat,ceva tare util,multumin.

  2. Terchila Valerian 09/10/2019 at 5:14 am

    Multumesc Laura,chestia cu “tamponatul”nu o stiam.Inca o data multumesc.

  3. Multumesc inca o data pentru toate sfaturile! Extrem de utile!

  4. Sunt bune idei despre cum sa pictez un copac. Vreau sa le aplic. Multumesc frumos.

  5. Mulțumesc frumos!

  6. Ecaterina Oros 26/10/2019 at 4:57 pm

    Foarte interesant, iar gestul tau de a-i ajuta pe altii, este extraordinar!

  7. Multumesc,Laura!!!

  8. Multumesc mult…lecția este deosebit de utilă.

  9. Frumos peisaj.
    “Umbra copacului este in culoarea ierbii sau a pamatului pe care sta, inchisa cu cateva tonuri”. Cu ce culoare inchisa sa amestecam ?

  10. Cristiana Catalui 06/10/2020 at 9:39 am

    Multumesc frumos pentru tot ce ne împărtășiti din experienta dvs.tot ne este de folos pentru a evolua în tainele picturii!

  11. Gestul de a îndruma pe cei doritori sa picteze este deosebit!
    Mulțumim, multă sanatate

  12. Mulțumesc!Am citit cu mare atenție îndrumările… unele chiar nu le stiam.

Leave a Reply to Cristiana Catalui Cancel reply

Your email address will not be published.