Dali: extravaganta si imaginatie fara limite

Stiai ca ceasurile care se topesc din cea mai renumita pictura a lui Dali au fost concepute pornind de la o bucata de branza? Ei bine, in acest articol vei afla cum gandeste Dali, ce drum a parcurs el pana sa isi puna o puternica amprenta in istoria artei.

Cel pe care il numin “Dali”, si pe care il cunoastem datorita extravagantei si nebuniei sale, este un artist complex, de o mare valoare artistica, care ne-a lasat o veritabila mostenire culturala si spirituala.

Aceasta mostenire cuprinde in special picturi suprarealiste, care depasesc rodul imaginatiei, si socheaza simturile.

Dali se autointituleaza “geniu”. Si este unul. Modestia nu face parte din calitatile sale.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Cine este Salvador Dali?

Salvador Dali alaturi de renumitul ceas din pictura “persistenta memoriei”.

Salvador Dali s-a nascut la 11 mai 1904 si a murit la 23 ianuarie 1989.

Pentru a-l putea intelege pe acest geniu, trebuie sa stim cateva lucruri legate de viata sa. Dali se mandrea ca era catalan (s-a nascut si a copilarit in Catalonia) si ca avea toate caracteristicile tipice locuitorulor din aceasta zona: mandrie si materialism.

Personalitatea lui excentrica, narcisismul sau inegalabil, si stilul modern sunt elementele care stau la baza creatiilor sale.

A studiat la Academia de Arte Frumoase din Madrid, dar, din cauza firii sale rebele, Dali a fost exmatriculat de doua ori si petrece doua saptamani in inchisoare. Familia nu l-a sprijinit in vocatia sa pentru pictura, dar asta nu l-a determinat sa renunte. Incapatanat in ideile sale, a cucerit in cele din urma lumea.

Dali nu a pictat doar in stilul suprarealist

Autoportret in stil “rafaelit”.

Privind picturile care il reprezinta in istorie, este destul de greu sa-ti poti imagina ca in primii sai ani ca artist plastic, Dali s-a inspirat din pictura impresionista. Temele sale preferate la inceput erau natura statica si peisajele, iar pictorii pe care ii considera adevarate genii, nimeni altii decat Monet, Pissarro si Renoir. 

Dupa impresionism, a incercat si alte stiluri si curente artistice: pointilism, futurism, cubism, fovism, reusind sa obtina de fiecare data rezultate deosebite.

Cum a ajuns Dali la suprarealism

Metamorfoza lui Narcis (1937)

Picturi precum ale lui Dali pot face doar cei dotati cu o imaginatie vizionara speciala, cu o inteligenta creatoare deosebita. Sa mergem insa pe urmele sale, si sa patrundem secretele care ne-ar putea ghida catre intelegerea si interpretarea picturilor Dali-esciene.

Dupa ce a incercat toate acele stiluri, si a studiat lucrarile pictorilor care l-au precedat, Dali a constatat ca ii plac urmatoarele trasaturi:

  • Tusele compacte
  • Compozitiile clare, curate
  • Subiectele extrase din realitatea cotidiana, transformate apoi cu ajutorul imaginatiei

Combinand aceste trasaturi, a ajuns la estetica curentului suprarealist.

Esenta subiectului din picturile lui Dali – Caracterul pragmatic al vietii 

Sensul concret si pragmatic al vietii, care te indeamna sa te supui celor cinci simturi, este mai mult decat sesizabil in operele sale.

Sa vedem ce a gandit artistul cand a pictat renumita pictura intitulata “Persistenta memoriei” – 1930.

Dali – “Persistenta memoriei” – 1930

“In ziua in care m-am hotarat sa pictez ceasuri, le-am pictat moi. Intr-o seara ma simteam obosit si ma durea capul. […] Dupa cina mancasem camembert si imediat ce au plecat musafirii, eu am mai ramas la masa, gandindu-ma la problema filosofica a moliciunii acelui tip de branza.M-am ridicat, m-am dus in atelier, si, ca de obicei, am aprins lumina pentru a mai arunca o privire la tabloul la care lucram. Stiam ca atmosfera pe care am reusit sa o redau in acel tablou trebuia sa fie fundalul unei idei, dar inca nu stiam care. Voiam sa sting lumina, cand, dintr-o data, “am vazut” solutia. Am vazut doua ceasuri moi, unul dintre ele atarnand pe creanga maslinului. In ciuda faptului ca ma durea capul ingrozitor, mi-am pregatit sevaletul si am inceput sa pictez.”

Totul a pornit de la o bucata de branza “descompusa”, de la un obiect comestibil care devine metafora aspectului psihologic al timpului.

Topirea ceasurilor arata scurgerea rapidă a timpului. Faptul ca avem trei ceasuri si nu doar unul amplifica trecerea timpului. Insistenta si deatalierea acestor ceasuri indica si frustrarea artistului: timpul se scurge impotriva vointei noastre. Restul scenariului, obiectele fara viata, sunt vlaguite parca de viteza cu care zboara acest timp necrutator.

Dali si Picasso

Autoportert in sitil cubist

Pana in 1920, asadar, picturile sale aveau trasaturile enumerate mai sus. Ceea ce se intampla dupa acest an de cumpana, este o puternica influenta cubista, marcata de interesul sau pentru picturile lui Pablo Picasso, Georges Braque si Juan Gris. Elementele pictate isi pierd efectul realist si fotografic, adoptand  o perceptie transfigurata a realitatii. Si totusi, Dali si Picasso nu au fost tocmai prieteni. Iata ce spune Dali:

 “Cred ca magia din operele lui Picasso este romantica, bazata pe schimbari radicale, in timp ce magia din operele mele se datoreaza traditiei. Sunt total diferit de Picasso pentru ca el nu se ocupa de frumusete, ci de urat. Totusi, in cazul unor genii ca Picasso si mine, frumosul-urat si uratul-frumos pot fi de natura angelica“.

Sfaturile lui Dali pentru pictorii in devenire

In “Jurnalul unui geniu”, artistul le spune contemporanilor sai: “Daca refuzati sa studiati anatomia, arta desenului si a perspectivei, matematica esteticii si stiinta culorii, o faceti din comoditate, si nu pentru ca sunteti genii.”

Prin aceasta judecata, perfect valabila si in zilele noastre, Dali respinge toate curentele neoavangardiste, aparent in contrast cu principiile inovatoare pe care le abordase in perioada suprarealista.

Oricat de non-comformist pare a fi stilul sau, la baza sta insa mult studiu “clasic”. Insusirea tehnicilor traditionale nu inseamna intoarcerea la renascentism sau clasicism, ci o reevaluare a picturilor, o reinterpretare.

La o privire mai de ansamblu, Dali nu a fost singurul care a aplicat acest principiu. Multi pictori au ajuns departe tocmai pentru ca mai intai si-au insusit tehnicile clasice, si apoi le-au reinterpretat prin filtrul propriei creativitati.

Ca o nota personala de final, mai pot adauga: “Odata ce ti-ai format mana in clasicism, tot ceea ce iti mai trebuie pentru a fi tu insuti pe panza, este o mare doza de curaj si incredere in sine.”

 

Leave a comment

Your email address will not be published.