Acesta este un proiect de lectii practice bi-lunare PENTRU MEMBRII.
Eu iti dau o fotografie de referinta, tu pictezi!
Adu-ti aminte (acesta a fost primul sfat pe care ti l-am dat pe email!):
Nu trebuie sa respecti intr-u totul fotografia.
Iata cateva sfaturi de urmat astfel incat proiectele sa fie placute, creative si constructive:
- Poti simplifica prin eliminarea unor elemente, sau poti complica prin introducerea unor elemente.
- Poti pastra compozitia intreaga, sau, poti sa pictezi doar un coltisor din imagine.
- Poti transforma imaginea in ceva abstrat daca asa simti si iti este mai usor.
- Nu te limita la culorile din imagine. Adauga si alte culori pentru a face lucrurile mai interesante.
- Poti picta cu orice mediu (acuarele, acril, ulei, pastel, creioane colorate) si pe orice suport (panza pe sasiu, carton panzat, hartie, lemn, sticla).
- Poti aplica orice tehnici pe care le cunosti sau de care ai aflat recent si vrei sa le experimentezi.
Tine minte si urmatoarele sfaturi mai tehnice:
- Adauga alb pentru a deschide culorile si negru pentru a inchide culorile. Foloseste-te apoi de aceste combinatii pentru a conferi mai mult contrast in zonele cheie.
- Foloseste culori complementare pentru evidentierea anumitor parti.
- Pe cat posibil, nu dilua prea mult culorile (indiferent de mediul ales), caci vei “pierde” din pigment.
- Atentie la amestecul culorilor pe paleta! Prea multe culori amestecate vor rezulta in nuante neinteresante de gri si maro.
Tema 1 – Perspectiva
Pentru aceasta tema am ales un peisaj cu dealuri si munti.
Click pe imagini pentru a mari.
Salveaza pe calculator si daca poti, printeaza schita si fotografia alb-negru.

Ce este de invatat:
- Culorile din departare sunt in general mai reci, iar cele din apropiere usor mai calde.
- Culorile din apropiere sunt mai intunecate ca valoare, iar cele din fundal mai estompate.
- Putem sa verificam daca am pictat corect perspectiva din punct de vedere al culorilor transformand imaginea in alb-negru.
Pentru galeria imaginilor finale si explicatii suplimentare CLICK AICI.
Tema 2 – Forma, Spatiul, Lumina si Umbrele
Pentru aceasta tema am ales natura statica cu fructe.


Ce este de invatat:
- Fiecare obiect trebuie redat in asa fel incat sa ne dam seama de forma lui. Acest lucru se face prin trecerea de la o culoare mai deschisa la una mai inchisa. Daca obiectul este colturos, trecerea se face abrupt – puternic contrastant. Daca obiectul este rotund sau oval, trecerea se face mai lin.
- Daca iluminarea scenei este puternica, avem contraste mai puternice, un lucru de dorit atunci cand pictam. Cu cat avem umbre mai puternice (datorate luminii puternice), cu atat pictura este mai interesanta.
- Nu reusesti sa faci o schita potrivita? Foloseste un program care sa te ajute. Nu trebuie sa reinventam roata, si noi vrem sa pictam, nu sa desenam, nu-i asa? Iata o varianta de creare a schitei:
http://www.picturetopeople.org/photo_sketch/photo_sketch.html
Tema 3 – Simplu, dar dragut
De multe ori, o compozitie simpla, in doar doua culori, poate fi chiar mai atractiva decat un peisaj. Pe de o parte, pentru privitor, simplitatea are un efect odihnitor. Pe de alta parte, pentru cel care picteaza, este mai usor sa obtina contrastrele ideale intre diferite elemente si chiar parti ale elementelor.
Din proprie experienta, iti pot spune ca de multe ori consumam mult alb si albastru din trusa de culori. Acea culoare care ramane deseori “in exces” printre tuburi este rosul. Haide sa facem ceva cu el!
Subiectul: Un copac rosu. Posibilitatile… infinite!
Exemple (click pe imagini pentru a mari):
Tema 4 – Gradiente de culoare
Pentru aceasta tema am ales un aranjament cu flori, insa nu unul prea complicat.


Ce este de invatat:
- Pietrele si petalele florilor necesita o trecere graduala de la o nuanta la alta. Acest lucru poate fi uneori dificil si frustrant, mai ales atunci cand vrei sa pastrezi un oarecare contrast intre petale.
- In general, cand pictezi flori, este indicat ca fundalul sa fie de culoare inchisa pentru a contrasta cu luminozitatea florilor si a le scoate astfel in evidenta.
Imagine inspirationala pe aceasta tema – Trandafiri, Aydemir Saidov.

Tema 5 – Proportiile fetei
Pentru aceasta tema haideti sa facem un autoportret. Iata un mic ghid al proportiilor:

Ce este de invatat:
- Pentru a picta un portret avem nevoie de o schita buna in prealabil.
- Schita unui portret este necesara pentru a stabili proportiile inainte de orice alt lucru. Apoi, odata stabilite proportiile, cu ajutorul schitei determinam care sunt trasaturile specifice persoanei.
- Felul in care cade lumina determina contrastul nuantelor pielii pe care le vom folosi.
- Sa nu te feresti de contraste! Incepe prin a pune in zonele fetei culori puternic contrastante pentru intarirea trasaturilor si diferentierea umbrelor si penumbrelor. Ulterior, poti face trecerea intre aceste zone doar din pensula, conturand mai bine si estompand contrastul acolo unde este necesar.
- Iti poti da seama mai usor de nuantele de care ai nevoie pentru ten daca maresti contrastul fotografiei de referinta (in cazul in care pictezi dupa o fotografie). Foloseste, de exemplu, acest tip de editare pentru a vizualiza o posibila varianta de urmat:
http://www.picturetopeople.org/image_effects/photo_paint/impressionist_painting_photo_effect.html
Tema 6 – Abstract
Pentru aceasta tema am ales o fotografie pe care vreau sa o stilizezi, nu sa o reproduci.

Ce este de invatat:
- Daca inchizi ochii pe jumatate, nu mai distingi forme clare, ci pete de culoare.
- Abstractul isi are de multe ori originea in natura, trebuie doar sa privim lucrurile cu alti ochi.
Tema 7 – Sa pictam dupa desen, nu dupa fotografie
Pentru aceasta tema am ales o schita simpla, fara detalii si hasuri.

Ce este de invatat:
- Atunci cand nu avem o realitate fotografiata in fata noastra, imaginatia intra in functie. Si totusi… oare isi imagineaza cineva un cer verde?
Tema 8 – Reflexii inedite
Pentru aceasta tema am ales obiectele din sticla. Gaseste prin casa 3-4 obiecte din sticla colorata (sau vopseste-le chiar tu!). Aranjeaza-le langa fereastra, astfel incat lumina sa creeze reflexii si umbre frumoase. Pune un cearceaf in spatele lor pentru ca scena sa arate bine. Apoi, fa cateva fotografii, schimbandu-ti pozitia fata de sticle. Pe baza fotografiilor vei putea lucra cand ai timp, fara a depinde de lumina schimbatoare de la fereastra.
Ce este de invatat:
- Exista materiale, altele decat apa, care reflecta lumina si mediul inconjurator.
- Sticla si metalul necesita o atentie deosebila la detalii. Ele relfecta puternic lumina, ceea ce se reda cu accente de culoare punctuale, dar pe suprafata lor se oglindesc si obiectele din jur. Acest ultim aspect este deseori trecut cu vederea de catre incepatori.
- Chiar daca globurile de Craciun (de exemplu) sunt obiecte rotunde, datorita materialului lucios, nu avem o trecere graduala de culoare.
Exemple:


Tema 9 – Fundal colorat
In cadrul acestei teme vom face nu una ci mai multe picturi. Vreau sa folosesti aceeasi schita de mai multe ori. Odata pe un fundal alb (hartie sau panza) si odata pe un fundal intunecat (carton colorat sau panza vopsita in prealabil). Prin fundal intunecat inteleg atat negru cat si alte culori inchise: mov, verde smarald, maro, albastru ultramarin, etc.

Ce este de invatat:
-
- Un fundal de culoare inchisa va pune in evidenta culorile deschise, in timp ce un fundal de culoare deschisa pune in evidenta culorile inchise.
- Nu vei putea obtine acelasi rezultat decat folosind vopsele opace pe intreaga suprafata. Vopselele opace sunt cele acrilice si uleiul nediluat! Cu acuarele, pastel si ulei puternic diluat vei obtine inse rezultate complet diferite.
- Culoarea fundalului poate influenta aspectul culorilor cu care pictezi: un fundal de culoare calda va “incazi” intreaga pictura, iar un fundal de culoare rece, va “raci” intregul tablou.
- Picturile pe un fundal colorat sunt in general mai atragatoare.
- Nu uita faptul ca atat in cazul unui carton alb, cat si in cazul unui carton colorat, poti lasa portiuni libere, nepictate, care sa faca parte din compozitie. Daca nu este nevoie de vopsea, nu avem nici un motiv sa umplem toata suprafata de lucru. Ne putem folosi de culoarea cartonului in aceeasi masura in care folosim vopselele.
Tema 10 – Miniatura
Cat de marunt poti sa pictezi? Desi picturile mari sunt o provocare – mai ales la capitolul rabdare – si picturile foarte mici au provocarile lor.
Incercam un peisaj cu flori in miniatura? Este un exercitiu bun de simplificare a realitatii si vizualizare a formelor de baza. Iti recomand chiar sa faci o pictura mica a unei compozitii pe care vrei sa o redai la dimensiune mai mare. Simplificarea este unul dintre cele mai grele lucruri atunci cand vine vorba despre o pictura. Este motivul pentru care ne este mult mai usor sa facem o reproducere decat sa pictam dupa o fotografie: la pictura reproducerii, pictorul de dinaintea noastra a trecut deja de faza simplificarii!
