De la poveste la pictura: Juramantul Horatiolor, Jaques Louis David

Juramantul Horatilor, este o opera de arta a lui Jaques Louis David, la care acesta a lucrat intre anii 1784-1785, dar la care a inceput sa se gandeasca inca din 1782. In prezent, ea este expusa in galeria muzeului Luvru, la Paris.

In aceasta lectie vom vedea cum a gandit artistul lucrarea, pornind de la subiectul ales (o poveste!), apoi la constructia ideii, alegerea culorilor, si executia sa.

In anul 1782, a conceput primul desen care infatiseaza scena.  Ulterior, in anul 1784, David realizeaza primele schite ale variantei finale, si lucreaza la acest tablou timp de unsprazece luni. Juramantul Horatilor devine, dintr-o data, manifestul unui stil nou: neoclasicismul.

Subiectul picturii Juramantul Horatilor

David alege o pagina importanta din istoria romana dintr-o povestire de Titus Livius. Tabloul evoca povestea celor trei frati Horati, alesi pentru a reprezenta Roma in lupta impotriva celor trei frati Curati, campioni ai orasului Alba. Relatiile matrimoniale intre cele doua familii creeaza o situatie speciala. (Figura feminina din drepata este inlacrimata pentru ca il va pierde fie pe fratii sai, fie pe iubit.)

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Pentru tabloul sau, David a preferat sa prezinte momentul in care batranul tata le cere celor trei fii sa jure ca vor pune caracterul sacru al onoarei si al patriotismului inaintea oricaror sentimente omenesti.

Compozitia picturii Juramantul Horatilor

Tabloul, format mare (inaltime 3,30 m – latime 4,25 m), este rezultatul unui calcul riguros in vederea simplificarii compozitiei.

Prim-planul

In primul sau desen, David face sa apara opozitia dintre cele doua grupuri: barbati si femei. In lucrarea finala, prin simplificare, el accentueaza contrastele, subliniind virilitatea prin linii drepte si feminitatea prin linii curbe.

Aceasta se bazeaza pe o retea de verticale si orizontale care asigura o structura forte a ansamblului. Liniile oblice care dau directia gambelor sau cele ale spadelor si a lancilor urmeaza traseul strict al diagonalelor aceleiasi retele.

Mai putem remarca si urmatorul lucru: Liniile oblice paralele sunt expresie a virilitatii si a impretuozitatii (grupul barbatilor), in timp ce liniile curbe si contracurbe sunt o expresie a feminitatii si a tristetii (grupul femeilor).

Mai mult decat atat, liniile de fuga ale elementelor de arhitectura se reunesc in dreptul mainilor tatalui, care invarte sabiile onoarei.

Fundalul

Locul unde se situeaza actiunea seamana cu cel al unei scene de teatru, spatiu inchis, fara profunzime. Decorul, intentionat fara ornamente, este prezentat frontal.

Cele trei arcuri ale unui portic in stilul doric izoleaza unele de altele grupurile principalelor personaje: fii, tatal, sotiile. Ansamblul evoca o friza antica si, in consecinta, romanticii ii vor reprosa lui David ca tablourile sale lasa impresia unor sculpturi pictate.

David realizeaza un desen cu contuturi clare si precise, exprimand armonia prin echilibrul proportiilor.

Culorile in pictura Juramantul Horatilor

Per ansamblu, culorile folosite sunt reci, in contrast cu coloritul stralucitor al picturii rococo.  David pune insa un rosu puternic pe hainele barbatilor si imbraca personajele feminine in culori mai dulci. Culoarea joaca astfel un rol simbolic, accentuand opozitia dintre personajele principale si cele secundare, intre virilitate si feminitate.

Fundalul foarte intunecat al spatiului dintre coloane evoca moartea, imaginea Vechiului Regim, si contrasteaza cu cele doua grupuri de personaje puternic luminate, expresie a limpezimii gandirii republicane.

Semnificatia tabloului in contextul istoriei artei

Prin subiectul compozitiei si prin culori, David cauta sa cinsteasca valorile estetice si morale proclamate de filosofii secolului Luminilor. Acest tablou este considerat drept una dintre loviturile severe indreptate impotriva regimului monarhic care va cadea patru ani mai tarziu. In 1789, Juramantul Horatilor va deveni un tablou de referinta in instoria picturii. 

CONCLUZIE

Am prezentat aceasta lectie pentru a-ti da, la final, urmatorul sfat: poti concepe oricand un desen sau o pictura pornind de la o legenda sau o poveste care iti place. Orice schita in acest sens poate deveni candva ceva mai mult. Asa cum David a lucrat 11 luni la Juramantul Horatilor, si tu poti, cu rabdare, sa devii mai creativ, sa-ti pui in practica, orice idee pe baza unei povesti captivante.

Mai jos este o schita pe care o poti printa daca doresti sa incerci aceasta reproducere.

2 Comments

  1. Țineți cursuri despre “acum sa desenez cu emisfera dreapta”?

Leave a comment

Your email address will not be published.