De la schita la pictura: Stefan cel Mare cu arcul in mana

Legenda spune ca dupa fiecare izbanda, Stefan cel Mare tragea cu arcul, si acolo unde cadea sageata, acolo ridica o manastire.

Gandindu-ma la asta, in luna Decembrie, cu ocazia zilei nationale, am decis sa-l pictez pe Stefan cel Mare cu arcul in mana. Zis si facut. Si tot in spiritul patriotic, am ales acuarelele PICTOR de la Combinatul Fondului Plastic, si hartia pentru acuarele DACO (tot firma romaneasca), o coala A4 de 300 grame.

Am incercat sa fotogafiez progresul cat de des, astfel incat sa se vada pasii pe care i-am urmat. Indifirent de zona pictata, principiul a fost insa acelasi:

Am pictat in straturi, de la deschis spre inchis, incepand asadar cu acuarela puternic diluata cu apa.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Una dintre provocarile acestei picturi este data de numarul restrans de nuante din cutia de acuarele. Practic, am la dispozitie doar cele 12 culori de baza:

  • alb si negru
  • galben deschis, porotcaliu si rosu
  • ocru, siena arsa si umbra arsa 
  • doua nuante de verde
  • albastru si violet

Am fotosit absolut toate nuantele din trusa, chiar daca in final pare ca ar fi doar mult ganben, portocaliu, rosu si maro. Asta pentru ca multe din tonurile si nuantele de pe hartie sunt defapt amestecuri de gaben, portocaliu, rosu si maro, cu alb, verde, albastru, violet si putin negru. 

Pasul 1: Schita in creion

Pentru o asemenea pictura, schita este foarte importanta. Detaliile fetei, in special, trebuie realizate corect inainte de a trece mai departe. PONT: Atunci cand pictezi cu acuarele, foloseste un creion cu mina HB sau chiar ceva mai dur, nu carbune sau creioane cu mina prea moale (din seria B-urilor). Altfel, risti sa mazgalesti hartia si vei pierde luminozitatea ei.

Practic, schita trebuie sa fie abia vizibila daca vrei sa o acoperi in intregime cu acuarelele.

Pasul 2: Culoarea pielii

Ideal este sa incep cu chipul lui Stefan, pentru a avea o referinta buna de tonuri mai departe. Aici dificultatea consta in crearea amestecului pentru ten. Am amestecat ganben ocru cu putin rosu si alb. Primul strat este ceva mai galbui si foarte diluat. Daca te uiti cu atentie la prima imagine de mai jos, vei constata ca acest prim strat este abia perceptibil.

Mai departe, am adaugat si umbra arsa in amestec pentru umbre. Am continuat sa ajustez umbrele cand cu mai multa apa, cand cu mai putina. 

Pasul 2: Parul blond

Parul blond nu inseamna doar galben. Doar zonele foarte deschise la culoare reprezinta un amestec de galben pur cu apa. Restul zonelor presupun adaugarea de nuante de maro, fie mai rosiatice, fie mai putin rosiatice, precum si intunecarea cu negru. 

Aceleasi nuante se aplica si la mustata, tinand cont de trimensionalitatea acesteia.

Pasul 3: Coroana

Pentru coroana am folosit un galben mai rece decat la par. Ce inseamna asta? Am eliminat complet orice urma de maro din galben (am sters pastila de galben) si am schimbat apa cu care am lucrat pana in acest moment. O apa murdara modifica nuantele, mai ales atunci cand vrei sa obtii tonuri deschise. Galbenul curat l-am amestecat cu alb, iar pentru zonele mai inchise, cu albastru si negru.

In interiorul coroanei am pictat cu un amestec inchis de rosu si negru. Pentru bijuteriile de pe coroana putem folosi culori pure (verde si rosu), dar, in doua straturi: unul transparent, bine diluat, si altul mai inchis, mai putin diluat, adaugat in zona de umbra a pietrei pretioase.

Pasul 4: Hainele

Iata un truc aplicat la pictura hainelor: adaugarea de verde si albastru in unele umbre. Acest lucru face pictura mai putin anosta. Daca toate umbrele ar fi cu maro/rosu/violet, atunci senzaria de “o mare pata galbena predominanta” ar fi prima pentru privitor.

Am mers pe urmatorul principiu: umbre reci la camasa, si umbre calde la mantie. Modelul de pe mantie l-am creat astfel: mai intai spiralele galbene (cat mai deschise). Apoi, umbrele rosii (mult rosu + putin ganben). Si in cele din urma, am adaugat treptat portocaliu si galben pentru a face o trecere intre aceste extreme.

Emblema Moldovei, care atarna cu mandrie la gatul lui Stefan cel Mare, este de un galben foarte deschis cu alb. Ba chiar a fost nevoie sa adaug putin alb pur in partea superioara.

Pasul 5: Fundalul

Pentru fundal putem aplica urmatorul truc: umezim cu pensula bine imbibata in apa de jur imprejurul lui Stefan cel Mare, apoi, adaugam treptat culorile si le lasam sa se dispeseze in mediul umed. Am adaugat albastru amestecat cu violet, negru si alb in partea sus, iar jos am inceput sa adaug trepat verdele. Cel mai jos, verdele l-am amestecat cu galben. (Medota de pictura in acuarela ud pe ud)

In felul acesta am creat impresia unui mediu natural de padure, potrivit situatiei (tragerea cu arcul). Problema este ca nu vreau ca acest fundal sa iasa prea mult in evidenta. In stadiul acesta mi s-au parut prea tari culorile. Fura din “stralucirea” aurului de pe coroana si vesminte. Dar, pana cand se va usca mediul foarte umed, nu am ce sa-i fac. Iata ca pana si in lucrul cu acuarelele este nevoie de rabdare inainte de a reveni asupra unei zone.

Pana cand fundalul va fi complet uscat, contunui sa pictez hainele. Daca nu as astepta uscarea, si as insista cu pensula, frecand hartia, textura ei se va distruge, in cel mai rau caz, pana la rupere. Nu incerca niciodata sa lucrezi pe o hartie umeda altfel decat cu atingeri fine ale varfului pensulei.

Nu mi-am batut prea mult capul cu pantalonii si cureaua. Partea de jos este strict umbra arsa, mai mult sau mai putin inchisa in functie de zona.

Pasul 6: Arcul si sagetile

Cand in sfarsit fundalul s-a uscat, am trecut peste el cu radiera, si apoi, cu ajutorul unor creioane acuareabile (violet si maro), am estompat din saturatia culorilor din fundal. Puteam folosi si creioane obisnuite, dar pentru orice eventualitate, am optat pentru cele acuareabile. Fastaceala asta cu fundalul este datorita faptului ca nu imi era clar de la bun inceput ce vreau sa fie acolo pe hartie. 

Pentru arc am considerat util un ameste de maro rece, fara pic de rosu in el. Cu alte cuvinte, mai degraba un gri spre maro, sau un gri cald. Se poate obtine din putin ocru in amestec cu gri.

Tolba este umbra arsa cu negru, iar la sageti am aplelat la niste finelinere pentru a trasa diagonalele care indica penele.

Pasul 7: Alte detalii

Au mai ramas cateva lucruri nepictate, si anume aparatorile metalice de la maini si inclusiv mainile. Ideal ar fi fost sa pictez mainile odata cu chipul, dar, am mers cumva de sus in jos, si le-am lasat neterminate.

Pentru partile metalice, se lasa intotdeauna albul hartie sa razbata. Este nevoie de multa luminozitate in contrast cu umbrele. Si aici am adaugat putin ocru in gri pentru un ton mai cald. 

Am adaugat si niste umbre pe blana de la mantie. Ea nu a ramas doar asa, un alb simplu, ci are putin gri deschis pe margini.

Avand in vedere multele detalii, pot spune ca mi-a luat destul de mult timp sa fac aceasta pictura. Mai mult decat credeam initial. Cam 2 zile in care am lucrat la ea cate doua-trei ore.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*