Gradiente, nuante si treceri subtile de la o culoare la alta

Inscrieri 29 aprilie - 3 mai 2024

Bonusuri GRATUITE la  cursul online Picturia!

Gradiente in Pictura: Tema nr.4 din grupul privat al site-ului curspictura. (Pentru access la teme, inscrie-te la curs!)

Dupa tema in care ai invatat cum sa controlezi proportiile de alb si negru pentru a reda o paleta intreaga de griuri, ceea ce urmeaza este sa te folosesti de aceste non-culori pentru a crea treceri subtile intre nuante. Este un procedeu foarte util pentru picturi care au ca si subiect natura statica si florile.

Daca lucrezi cu vopsele pe baza de ulei, poti modela trecerea intre o nuanta mai inchisa si una mai deschisa direct pe panza. Dar, daca lucrezi cu acrilice, s-ar putea sa te frustreze timpul scurt de uscare al vopselei. Astfel, pentru acrilice, poti obtine gradiente pictand straturi succesive, puternic diluate. In cursul premium “Picturia” vom picta un tablou cu cale folosind aceasta metoda. Acum insa am sa aleg un alt exemplu. O compozitie care cuprinde atat elemente de natura statica, cat si petale de flori.

shutterstock_30190672_0

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Am ales aceasta fotografie pentru urmatoarele tranzitii intre culori:

  • gradiente de griuri albastrui in cazul pietrelor
  • gradient colorat de la roz la galben in cazul petalelor florilor
  • gradiente de maro pentru vasul de lemn in care sunt florile

Iata si doua schite ale fotografiei, pentru a-ti face o idee mai buna asupra luminozitatii zonelor:

Dat fiind timpul scurt de uscare al acrilicelor, si simplitatea compozitiei, am ales o panza mica: 18×24 cm.

Dupa ce am schitat conturul formelor cu creionul pe panza, am pictat un prim strat relativ uniform de culoare, astfel:

  • Gri format din negru, alb si albastru cyan pentru pietre
  • Galben ocru pentru fundal
  • Magenta cu negru pentru vasul exterior
  • Umbra arsa pentru vasul interior

Aceste culori sunt un prim substrat care da tonul celor care urmeaza sa fie asezate peste ele. Prin imbinarea optica dintre ce va urma si acest prim strat, va iesi o nuanta naturala si estompata.

Cu negru am accentuat zonele umbrite inainte de a trece mai departe.
2

Am estompat ocrul fundalului cu alb. Aceasta culoare nu trebuie sa distraga atentia prea mult. Apoi, am adaugat nuante calde peste prima culoare a lemnului celor doua vase. Galben si portocaliu.

La nevoie, am adaugat din nou negru pentru intarirea umbrelor, modeland treptat tridimensionalitatea formelor. La final, am pus accentele de alb pe marginea vaselor. Cu restul de gaben de pe paleta am pictat mijlocul florii.

3

Pentru flori am inceput de la nuante deschise spre nuante inchise, iar pentru pietre, invers: de la nuante inchise spre nuante deschise. Se poate lucra in ambele sensuri. Daca obiectul este unul preponderent inchis la culoare, este mai usor sa deschizi treptat nuanta spre partile sale luminoase. Daca obiectul este preponderent deschis la culoare, este mai usor sa intuneci treptat zonele umbrite.

4

Emilia Florescu - acril

Emilia Florescu – acril

 

Observatii:

  • Pietrele si petalele florilor necesita o trecere graduala de la o nuanta la alta. Acest lucru poate fi uneori dificil si frustrant, mai ales atunci cand vrei sa pastrezi un oarecare contrast intre petale.
  • In general, cand pictezi flori, este indicat ca fundalul sa fie de culoare inchisa pentru a contrasta cu luminozitatea florilor si a le scoate astfel in evidenta.

 

In continuare, iti prezint aceeasi imagine, realizata insa cu pastel uscat, de catre Stela Simon – membru UAP si Picturia. Ea a lucrat pe carton negru, marimea A3. Deci, metoda de lucru este de la inchis spre deschis. Prin frecarea cu buricul degetului, culorile de pastel se imbina intr-un gradient placut.

Si imaginea finala:

stela-simon-gradiente-7

Inchei acum lectia aceasta cu o imagine inspirationala pe tema gradiente in ulei – Trandafiri, Aydemir Saidov.

Asa cum mentionam la inceput, aici trecerile de la o nunata la alta, intr-un gradient subtil si placut, sunt facute prin modelare cu pensula direct pe panza. Este ceva ce necesita multa maestie si pricepere.

Tine minte faptul ca intre o culoare inchisa si una deschisa sunt o sumedenie de nuante!

1304418271_037
 

7 Comments

  1. Îți mulțumesc mult pentru noile sfaturi și indicații !
    Îți doresc ție și familiei tale, sărbători fericite, LA MULȚI ANI și tot ce-ți dorești !
    Aștept cu interes și nerăbdare și alte lecții, sfaturi și indicații… Cu stimă și drag !

    • Petrov Nicolina 25/04/2017 at 10:53 am

      Pentru orice pictura trebuie mai intai sa facem o schita? Multumesc.

      • Nu. Pentru unele peisaje in pastel, eu sar peste schita si trec direct la treaba. Peisajele in special sunt ceva lejer, in care perceptia celui care picteaza conteaza mai mult decat exactitatea. Cam tot asa si cu florile (fara vaza) – daca ai cat de cat un simt al proportiilor (=talent), poti trece direct la pictura. Dar la o natura statica, si in special la portrete, recomand schita ca punct de plecare.

  2. Multumesc pentru sfaturi.
    Sarbatori de iarna fericite!

    cu stima,elevul Ioan:)

  3. Bună dimineața Laura.Mulțumesc pentru toate sfaturile profesioniste de la tine îmi sunt necesare și învăț mult de la tine.Sărbători fericite,La mulți ani cu sănătate și împliniria visurilor.Cu respect Lili

  4. Foarte interesant,multumesc pentru noile sfaturi si indicatii! Sarbatori fericite si sa ne ajuti si la anul!

  5. Multumesc mult pentru aceste sfaturi utile pentru începători.Un Nou An plin de bucurii si creativitate.

Leave a comment

Your email address will not be published.