Iarna in viziunea pictorilor de ieri si de azi

Ador peisajele de iarna pentru simplitatea lor si linistea pe care o transmit!

Anotimpul rece este, teoretic, usor de pictat pentru ca nu sunt necesare multe culori. In peisajele incarcate de zapada, detaliile formelor sunt putine. De aceea, iarna in pictura este, de cele mai multe ori, un tablou minimalist. Un pictor incepator poate aborda cu lejeritate tematica iernii din motivele enumerate mai sus. 

Culorile in peisajele de iarna

Iarna lui Van Gogh

In ciuda caracterului sau minimalist, peisajul de iarna poate avea o cu totul alta atmosfera in functie de momentul zile in care a fost surprins, si conditiile atmosferice. Acea paleta cromatica restransa va fi aleasa in functie de atmosfera peisajului. Asa se face ca, nu intotdeauna vor predomina nuantele reci de albastru. 

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Am vorbit deja despre culorile folosite in peisajele de iarna in articolul despre cum pictam zapada. Acum insa, vreau sa va prezint o selectie de picturi cu tematica iarna, grupate pe stiluri, astfel incat sa ai o baza buna de inspiratie pentru iarna aceasta.

Iarna cu omul ca centru de interes

In Europa de Vest, primele picturi care au avut ca tema iarna (deci iana nu era doar un simplu fundal pentru subiectele religioase), au legatura cu perioadele in care iernile au fost mai geroase. Este vorba in special despre perioada numita ”mica era glaciara” dintre 1300 si 1870, una dintre cauze fiind eruptiile vulcanice puternice.

Din aceasta categorie fac parte picturi in care oamenii sunt prezenti si activi in cadrul peisajului. 

Iarna in impresionism

Acest anotimp a fost dificil de pictat de catre pictorii impresionisti care erau obisnuiti sa picteze afara in aer liber. Inchipuiti-va cum este sa stai nemiscat in fata sevaletului la minus cateva grade. Mana, in loc sa stea la caldurica in buzunar, tremura cu pensula in timp ce atinge rapid panza. Cele mai multe lucrari sunt schitate rapid in aceste conditii, dar apoi sunt finalizate acasa. 

Iarna in romantism

Pe de alta parte, de celalata parte a Europei, in Rusia, iarna este vazuta putin altfel. Pictorii rusi au o sensibilitate aparte pe care o regasim si in peisajele lor de iarna. Romantismul schimba putin accentul de pe actiunea omului in mijlocul iernii, pe insasi magia acestui anotimp.

Iarna in modernism

De la treceri diafane intre nuante, si pana la tuse de culori tari pentru a reda iana, a fost un pas curajos facut de cativa artisti. Cel mai recent exemplu de o astfel de aborbare este Leonid Afremov. Dar el nu este nici pe de parte primul care a indraznit sa puna pe panza culori tari in peisajele de iarna. Mai jos sunt si alte exemple care socheaza publicul si devin astfel memorabile.

Iarna vazuta din interior

Iarna ca tematica in pictura nu inseamna doar peisaje cu zapada. O gandire putin inafara evidentului ne poate deschide usa si catre alte posibile unghiuri de abordare. Putem arunca o privire afara de dincolo de geam, incluzand rama acestuia in compozitie. 

Iarna in ilustratii

Cu totii cunoastem acele carti postale cu imagini ce infatiseaza scene de iarna frumos pictate. Imagini de poveste, care ne marcheaza copilaria. Cele mai renumite dintre ele sunt picturile lui Thomas Kinkade. Dupa el insa au urmat si altii care i-au preluat stilul in scop ilustrativ. Sunt imagini de poveste, in care lumini galbene stralucesc feeric. Acesta este elementul specific al inconfundabilului stil.

Iarna in pictura romaneasca de ieri si de azi

La final, am inclus si o galerie cu tablourile pictorilor romani. Iata care a fost viziunea pictorilor romani asupra iernii. Fiecare dintre ei are un stil propriu prin care s-a remarcat, si toti sunt exceptionali.

Alegerea picturilor reprezentative a fost foarte dificila. Asta pentru ca iarna este o tema atat de populara in randul pictorilor, dar si in randul celor care se delecteaza privind tablourile. As fi pus mult mai multe tablouri in galerii, dar trebuie sa ma opresc aici. 

Leave a comment

Your email address will not be published.


*