Introducere in anatomia artistica

Anatomia artistica inseamna in primul rand cunostinte specifice despre organismul uman. Aceasta este o stiinta care studiaza structura, functionarea si aspectul formal al corpului uman. Pentru executarea studiilor avem nevoie de cunostinte fundamentale de desen, iar scopul final este sa dobandim priceperea necesara pentru a putea picta portrete si oameni in diferite pozitii. Asadar, putem spune ca anatomia artistica este o disciplina de nivel intermediar intre bazele desenului si pictura finala a unei scene care are ca element central omul. 

Importanta anatomiei artistice

Andreas Vesalius

Disciplina de anatomie artistica s-a nascut in Europa, in epoca Renasterii, ca rezultat al colaborarii artistilor si cercetatorilor din domeniul medicinei. Aceasta stiinta si-a pastrat importanta si astazi deoarece ea reprezinta baza pregatirii artistilor plastici.

Stop un pic! Vezi produsul special de azi!

Structura corpului uman nu s-a modificat in acest timp, dar datorita schimbarii ideologiilor si a metodelor de predare, disciplina anatomiei artistice s-a imbogatit cu elemente noi.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Anatomia artistica se preda la Universitatea de Arte pe parcursul mai multor semestre. Experientele au dovedit ca este nevoie de mult timp pentru a putea insusi cunostintele. Rezultate bune se pot obtine numai prin multa exersare a cunostintelor teoretice. 

Etapele studiilor de anatomie artistica

Studiile de anatomie artistica se fac etapizat.

Etapa I: Desenul si analiza scheletului uman.

Se incepe cu examinarea detaliata a diferitelor parti ale corpului. De exemplu, mai intai inveti despre forma si structura osoara a fetei. Apoi, un rol important il joaca proportiile dintre elementele osoase ale membrelor superioare si inferioare.

Etapa II: Desenul si analiza muschilor.

Reconstituirea musculaturii te ajuta la intelegerea modului in care cad umbrele. Tot asa, se incepe de la musculatura capului, si apoi a membrelor si trunchiului. 

Etapa III: Redarea trasaturilor din diverse unghiuri si ipostaze. 

Studiu ilustratie cu ochii mariti

Trasaturile fetei, pe langa studiul anatomic, mai depind si de urmatorii doi factori importanti:

  • varsta subiectului
  • emotiile subiectului

Iata cateva considerente despre desenul gurii:

Forma gurii nu este determinata de sistemul osos sau de cel muscular, ci de forma buzelor, inferioara si cea superioara, care se intalnesc in coltul gurii. Daca analizezi cu atentie mai multe chipuri, vei observa ca forma difera de la om la om, si are chiar si legatura cu varsta persoanei. Cu cat persoana inainteaza in varsta, cu atat buzele se vor subtia. Emotiile care se citesc pe chipul unei persoana sunt in mare parte date de forma creata de buze si sprancene. De aceea, analizeaza cu atentie curbura buzelor, coreland-o cu emotiile care se citesc pe chip.

Etapa IV: Redarea oamenilor din diverse unghiuri si diverse pozitii ale corpului.

Dupa ce te-ai familiarizat cu sistemul osos si cu cel muscular pe bucatele, se trece la studierea intregului corp.

Daca ne raportam la intreg corpul uman, si nu doar la chip, va trebui sa acorzi o mare atentie legaturilor structurale dintre elementele osoase. Doar asa vei putea ajuge sa obtii rezultate bune in etapa finala.

Recomandari pentru studiile de anatomie artistica

Pe baza cunostintelor acumulate pana in acest punct, poti constientiza cauza curburilor conturului uman. Se recomanda simplificarea reprezentarii figurii umane, la fel cum procedam in cazul oricarui desen.

In vederea simplificarii, realizam mai intai un ”sistem de cutii”, mai multe dreptunghiuri, care cuprind intre limitele lor partile corpului, si un ”sistem de cercuri” pentru a unii aceste dreptunghiuri acolo unde partile corpului se unesc.

Pe acest principiu se bazeaza manechinul pentru desen – un instrument ideal pentru orice artist care isi doreste sa studieze corpul uman in diverse pozitii. Manechinul pentru desen este cu atat mai util cu cat, gasirea unui model fizic real nu este tocmai ceva usor. 

Se recomanda desenul folosind fie manechinul fie modelul fizic real si mai putin ”copierea” unor siluete din fotografii. Motivul este faptul ca altfel percepem si intelegem lumea tridimensionala fata de simpla redare a unei lumi bi-dimensionale. 

Revenind la ”sistemul de cutii”, un astfel de inceput te ajuta sa vizualizezi mai clar volumul diferitelor regiuni ale corpului, pozitia lor in spatiu, si orientarea axelor. Este important de stabilit din start pozitia de echilibru a figurii desenate, a liniei mediane, in jurul careia greutatea corpului se distribuie uniform.

Proportiile corpului conform anatomiei artistice

Intre corpul barbatesc si cel femeiesc exista numeroase diferente. Iata care sunt cele mai importante dintre ele:

  • Capul femeilor, in comparatie cu cel al barbatilor, este mai mic, dar, in comparatie cu corpul lor, este mai mare.
  • Fata femeilor este rotunda.
  • Oasele barbatilor sunt mai patrate, iar muschiisunt mai dezvoltati.
  • De obicei umerii femeilor sunt mai ingusti in comparatie cu cei ai barbatilor.
  • Toate partile membrelor barbatilor sunt mai lungi.
  • Pe craniul femeii orbita ochiului are forma aproape rotunda, iar pe craniul barbatului orbitele seamana cu niste patrate cu colturile rotunjite.
  • La barbati forma barbiei este mai ferma.

CONCLUZIE: In timpul executarii desenelor se dezvolta treptat spiritul de observatie, astfel ajungand la intelegerea si reprezentarea tot mai usoara a formelor complexe. Desenele reprezentand oameni in diverse ipostaze vor deveni mai indraznete. Din momentul in care credem ca ne-am insusit cunostintele necesare, putem incerca sa schitam, din memorie, figurile umane aflate in miscare.

Nu trebuie sa ajungem sa facem desene super detaliate si realiste, precum exemplele istorice (vezi imaginea lui Andreas Vesalius), dar, chiar si pentru simple ilustratii, trebuie sa tinem cont de lucrurile de baza enumerate in acest articol.

 

Stop un pic! Vezi produsul special de azi!

Leave a comment

Your email address will not be published.


*