Invata sa surpinzi esenta scenei pe care o pictezi

Atunci cand pictezi, trebuie sa simplifici ceea ce vezi si sa aduci o intrepretare proprie. Stilul tau se va forma pe masura ce pictezi mai mult, odata cu timpul si experienta acumulata. Intrebarea de baza este insa: cat de mult iti doresti sa simplifici realitatea asa cum se vede ea?

Leonardo da Vinci spunea ca : “Simplitate este sofisticarea suprema“.

Cum simplificam realitatea pe care o vedem?

Vom aborda in aceasta lectie simplificarea strict din punctul de vedere al culorii nu si al formei. 

Pasul 1: Asocierea culorii primare

Multitudinea de nuante pe care le vedem este complexa si uneori confuza. Copil fiind, decizi la inceput cateva repere, cum ar fi: iarba este verde, cerul este albastru, trunchiurile copacilor sunt maro, etc. Desigur, poti ilustra in acest mod o scena, dar rezultatul nu este poate ceea ce ti-ai imaginat.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Imaginea rezultata dintr-o simplificare facuta la nivel de copil arata precum o imagine facuta din bucati lipite, fara senzatia de adancime, de a-3-a dimensiune, pe care o percepem atunci cand privim realitatea sau fotografiile. Asezate intr-un mod aparte, intr-o compozitie care starneste emotii puternice, culorile simple pot determina un stil aparte (stilul naiv).

Pasul 2: Diferentierea lumina-intuneric

Urmatorul pas pe care il faci (mai mult sau mai putin constient), odata cu inaintarea in varsta, este sa imparti componenta fiecarui obiect in doua culori. Una deschisa pentru partile luminoase, si una inchisa pentru partile inchise. Multi dintre cei care pun mana pe creione colorate sau pensule se opresc la acest pas.

Ceea ce se invata in acest stadiu este intelegerea modului in care lumina influenteaza scena. Daca sursa de lumina isi modifica directia, automat locul culorii inchise si a celei deschise se schimba. Totodata, trebuie retinut faptul ca daca un obiect este luminos intr-o parte, toate celelalte obiecte trebuie sa fie luminoase pe aceeasi parte. In caz contrar, compozita se va abate prea mult de la realitatea fizica.

Cum stim cat de intunecata sau luminoasa este o culoare?

Suna destul de simplu, dar, in practica nu este! Daca alegi o scena relativ complexa, cu obiecte care au multe muchii, vei constata ca identificarea fiecarei umbrei si fiecarei zone luminoase poate fi o provocare.

De exemplu, te poate pacali faptul ca anumite culori sunt percepute ca fiind mai deschise decat altele. Un galben aflat in umbra pare mai deschis decat un albastru aflat in umbra, dar, pentru corectitudinea viitoarei picturi, trebuie sa tii cont ca ambele sunt umbre!

Un truc pe care l-am invatat la un curs de pictura urmat in strainatate este urmatorul: tipareste fotografia cu compozitia pe care vrei sa o pictezi, si foloseste un marker sau o carioca neagra pentru a colora efectiv zonele umbroase.

La inceputul picturii este greu sa nimeresti tonul perfect (cat de intunecata sau deschisa sa fie culoarea). Motivul este faptul ca la primele pete de culoare puse pe panza, ele sunt inconjurate de albul panzei. Perceptia in acest caz ne face sa credem ca nuanta pe care tocmai am pus-o acolo este mai inchisa. De aceea, la inceput, actul picturii merge pe principiul incercare si eroare, ajustand si reajustand culorile pana cand suntem multumiti de rezultat. Daca in timpul acestor ajutari panza ajunge sa fie prea incarcata de vopsea, poti lua din ea cu ajutorul cutitului de pictura.

In momentul in care stapanesti aceasta etapa, vei incepe sa vezi si sa simplifici realitatea vizuala ca un pictor.

Exista si acea categorie de oameni care au un simt al culorilor innascut, sau bine dezvoltat. Ei sunt capabili sa deosebeasca diferente subtile de nuante, si nu doar atat. Ei le pot reproduce usor pe paleta. Dar, simpla recunoastere si reproducere a diferitelor nuante nu este suficienta pentru reusita picturii. Atunci cand simplifici realitatea, daca te confrunti cu doua nuante asemanatoare una langa alta, trebuie sa decizi care dintre acele nuante este mai importanta, si sa o aplici doar pe aceea (pentru inceput), sau o nuanta intre cele percepute. Nu cadea in capcana complicarii inutile a picturii.

Iata alte cateva sfaturi pentru a realiza cu success acest stadiu important al picturii:

  • Este bine sa incepi cu zonele inchise la culoare, si abia dupa sa pictezi zonele deschise.
  • Pictand cu tuse mari de culoare eviti murdarirea contaminarea nedorita a zonelor de culoare pictate. De asemenea, curatarea pensulei la schimbarea culorii ajuta, chiar daca este vorba despre o schimbare relativ subtila.
  • Foloseste o pensula mare si multa vopsea pentru un aspect pictural al lucrarii. Nu te zgarci cand vine vorba de cantitatile folosite.
  • Cu cat lucrezi mai lejer in acest stadiu, cu atat iti va fi mai usor sa pastrezi acest aspect de lejeritate si la final. Prin lejritate ma refer la marimea si directia tuselor.
  • Nu te grabi sa treci de acest stadiu. Astepta sa ai o imagine de ansamblu completa inainte de a intra in detalii.

Pasul 3: Finisarea detaliilor importante

Dupa terminarea stadiului intermediar al picturii, in care ai pus pe panza, pentru fiecare obiect in parte, zonele intunecare si zonele luminoase, nu mai ramane decat sa detaliezi eventualele nunate intermediare, acolo unde este cazul. Ceea ce trebuie sa ai in vedere sa nu intrii in detalii prea mult sau sa strici ce ai facut pana acum.

Acest pas este cel care determina stilul de pictura, ce difera de la pictor la pictor. Pana aici insa, baza (simplificarea), este in general executata la fel de catre toti.

Acesta nu este inca stadiul final al picturii. Mai este de lucru la ea, dar din anumite motive, momentan am pus-o deoparte, urmand sa revin asupra ei intr-un oarecare viitor. La baza sta o fotografie alb-negru (deci culorile sunt intuite de mine), infatisand pe bunicul meu, lucrand in gradina la stupul de albine.

Poti ajunge sa poti reprezenta culorile chiar si pornind de la imagine alb-negru! Secretul consta in a invata temeinic tot ce tine de TEORIA CULORII.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*