Metoda indirecta de pictura si amestecul optic al culorilor

Metoda indirecta de pictura presupune pictarea mai multor straturi succesive de culoare, dar nu este obligatoriu ca urmatorul strat sa il acopere pe primul in intregime.

Primele straturi sunt in general pictate lejer, fara o atentie prea mare la detalii. Unii artisti insa, nu se grabesc, si fac intreaga pictura detaliata inca de la primul strat. Substratul este practic pictura monocromatica peste care adauga apoi culorile.

Un lucru important de retinut atunci cand pictezi cu metoda indirecta este sa urmezi fara gres principiul gras peste slab.

Am sa incep printr-un exemplu simplu, ca sa intelegi in ce consta metoda indirecta.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Metoda indirecta de pictura – explicatie

Sa presupunem ca ai un strat uscat de galben. Peste el vrei sa pui rosu. Daca pui un strat gros de rosu, acesta acopera in intregime galbenul ca si cum nu ar fi fost acolo. Daca insa diluezi vopseaua rosie, si aplici un strat nu atat de gros, atunci galbenul se va intrezari in asa fel incat, din punct de vedere optic, arata portocaliu.

Observatie: Acelasi efect l-ai obtine si daca aplici rosul in cantitate mai mare, dar cu o pensula care lasa urme adanci – deci permite galbenului sa se intrezareasca prin acele urme.

Acest portocaliu insa, nu este precum portocaliul pe care l-ai fi obtinut dintr-un amestec fizic pe paleta. Metoda de amestecare indirecta a vopselelor conduce la culori mai luminoase si mai vibrante. Incearca sa faci acest lucru fara o compozitie anume. Fa un tabel cu vopselele tale si incearca diferite combinatii folosind metoda indirecta. Observa tu singur diferenta fata de culorile amestecate obisnuit.

Explorand aceasta caracteristica (legata de luminozitate) a vopselelor de ulei, pictorii clasici au descoperit ca pot obtine o luminozitate si o vibranta mai buna a picturilor. Un efect imposibil cu metoda directa, sau impasto.

Tehnicile care se folosesc in metoda indirecta de pictura sunt in principal glazurarea (straturi transparente suprapuse) si sgraffito (zgarierea stratului ud deasupra celui uscat).

Cel mai adesea metoda indirecta este folosita pentru portrete si natura statica, dar, nu este exclusa nici in realizarea peisajelor.

De asemenea, cel mai des folosita culoare pentru primul substrat este umbra arsa sau derivate din aceasta.

Si acum sa vedem  un exemplu de peisaj obtinut folosind metoda explicata…

Exemplu de metoda indirecta de pictura

Primul strat (substratul) este pictat cu umbra arsa dar si cu alb pe alocuri. In prima faza, schita este inca vizibila, dar, pe masura ce se lucreaza la detalierea picturii folosind tot doar umbra si umbra arsa, schita devine o pictura monocromatica.

metoda-indirecta-1 metoda-indirecta-2

In pasul urmator, verdele este adaugat copacilor, iar nuantele de maro se imbogatesc cu galben si rosu pe alocuri. Culorile adaugate sunt mai deschise, dar lasa sa se intrevada si substratul mai inchis la culoare in zonele umbrite.

metoda-indirecta-3 metoda-indirecta-4

Cel de-al treilea pas consta in transformarea verii in toamna prin adaugarea unor culori tomnatice in frunzis. Dar asta nu e tot. Foarte important acum este accentuarea detaliilor, sau mai corect spus a luminozitatii, prin adaugarea punctuala a nunatelor foarte deschise deasupra straturilor uscate. Acest lucru se face cu o pensula mica, rabdare, si atentie. Prea multe astfel de detalii strica, iar prea putine fac pictura sa nu iasa in evidenta. Mai precis, “petele” de lumina au fost puse pe muchiile lemnului morii si pe varfurile frunzisurilor din imediata apropiere a acestei cladiri.

metoda-indirecta-final

Pictura apartine lui – Delmus Phelps.

11 Comments

  1. Trebuie rabdare pentur asa ceva dar se pare ca reezultatul va fi pe masura.

  2. Buna! As vrea sa te intreb daca este normal ca o pictura in ulei pe panza sa se usuce in 5-6 zile? Si ce as putea face in privinta prafului?(in timp ce se usca se pune destul de mult praf pe tablou)

  3. mina elelfterescu 01/01/2017 at 8:14 am

    multumesc,sunt foarte fericita sa ti citesc lectiile de care aveam nevoie…iti urez un calduros la multi ani fericiti si muuulta inspiratie cu putere de munca /////

  4. felicitari!umitor de frumos!

  5. Mersi mult pt.explicatii.Chiar aveam nevoie sa cunosc aceasta metoda(sa invat sa o realizez).Noul an doresc sa-ti aduca multa sanatate si multe realizari pe plan profesional!La multi ani!Cu mare drag Mihaela

  6. Multumesc frumos,Laura.O lectie interesanta pe care voi incerca sa o aplic si practic.Iti doresc un an nou in care sa te bucuri de sanatate,fericire si impliniri.
    ,,LA MULTI ANI!,,
    Cu prietenie si mult respect,Doinel.

  7. Mariana Platon 02/01/2018 at 11:09 pm

    Interesant, concis,convingător.Multumesc si un an nou cu satisfactii pe toate planurile!

  8. Mulțumim pt sfaturi deși unele cam complicat de înțeles și de pus in practica pt unii dintre noi fără studii sau experiența dar se poate încerca cu pași mici ! M-ar interesa cum obții zona pictată a apei ( luciul apei și reflexia obiectelor in ea) ca sa fie atât de reala?!

  9. Eu acesta metoda o folosesc de 30 de ani. Nu ai mentionat un lucru, foarte important dealtfel, aceasta metoda este foarte buna la cei care au probleme la cateva nuante de culori, le “incurca” (Daltonism). Eu fac parte din aceasta categorie. Vad, simt culorile, asa cum este in natura, dar anumite nuante , le cam incurc (verde, rosu). Aceasta metoda imi da posibilitatea ca prin suprapunerea culorilor sa le disting, sa redau exact acea culoare pe care o vad, o simt. Picturile mele au fost apreciate de multi, nimeni nu si-a dat seama ca practica, metoda asta ce beneficii bune mi-a adus. Am tinut neaparat sa mentionez acest aspect, pentru ca poate asa si daltonistii vor prinde curaj sa se apuce de pictura. Lectiile tale Laura sunt foarte bune, felicitari.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*