Pas cu Pas – Pictură Peisaj în Pastel Uleios: Spre Castelul Bran

Sunt sigură că mulți dintre cei care citesc acum această lecție de pictură au fost măcar odată pe drumul Moeciu-Bran, spre Castelul Bran. Undeva aproape de castel este un drum spre dreapta. De acolo, de la marginea acelui drum, într-o plimbare, am făcut câteva fotografii. Era o clipă memorabilă: ninsoarea tocmai se oprise, dar se lăsase seara, și îmi plăcea nespus cum strălucea zăpada proaspăt așezată.
La ora aceea, când soarele deja este dincolo de orizont, atmosfera este albastră. Fotografii cunosc acest moment sub numele de ”ora albastră”. Din punct de vedere al pictorilor, acest lucru însemnă că, pentru a reda atmosfera unui astfel de moment, putem folosi albstru din belșug. Așa am făcut și eu atunci când, întoarsă acasă la căldurică, m-am pus pe pictat scena fotografiată.
Materialele folosite:
- Pentru acest tablou am folosit o coală de hârtie Canson Mi-Teintes de culoare crem foarte deschis, dimensiune A4.
- Am fixat-o de la planșetă cu banda adezivă de hârtie.
- În ceea ce privește culorile, am folosit pastelurile uleioase de la Faber-Castell.
- În rest, nimic altceva decât buricul degetelor și un șervețel umed cu care mi-am curățat din când în când mâinile.
Pasul 1:
Atunci când realizez peisaje în pastel (sau cu orice alt mediu de pictură), amestec albastrul cel mai deschis cu alb. Nu și de această dată. Pictura cu drumul național care duce spre castelul Bran începe prin așezarea unui strat de albastru pur pe zona cerului.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!
Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura
În setul de 24 de nuanțe de la Faber-Castell, găsești trei nuanțe de albastru. Pe lângă diferența de nuanță, ele se deosebesc și ca valoare. Avem o nuanță deschisă, una medie și una închisă. Eu am folosit pentru cer nuanța medie, nu cea deschisă. Albastrul cel mai deschis l-am pus în primă fază în zona acoperișurilor înzăpezite. Aici ”albul” zăpezii strălucea sub luminile străzii mai luminos decât cerul. Apoi, pentru zona muntelui din dreapta – este chiar coasta pe care se află castelul Bran, puțin prea departe pentru a intra în scenă, am folosit albastrul cel închis.
Observăm că cealaltă zonă împădurită, în spatele caselor și a bisericii, este mai întunecată. Fiind vorba și despre o zonă mai aproape de privitor, putem folosi aici un verde-albăstrui închis.
Orice pictură, fie că este făcută în pastel sau cu altceva, va începe cu stabilirea zonelor cele mai întunecate și cele mai deschise. De aceea, încă de la început, am făcut marginile acoperișurilor cu maro închis.
Mai departe, am stabilit sumar diagonala drumului, acolo unde avem de-aface cu zăpadă murdară, călcată de roțile mașinilor.
Observați faptul că acolo unde doar am trasat cu pastelul se vede efectiv textura hârtiei, în timp ce în zonele în care am întins pastelul cu buricul degetului, textura hârtiei a fost complet acoperită. În primul caz vom avea un efect vizual de culoare întreruptă, în timp ce în al doilea caz, culoarea este uniformă. Am alternat aceste efecte/metode de lucru cu pastelurile uleioase în funcție de efectul dorit pentru fiecare zonă.
Pasul 2:
Pastelul uleios, aplicat în straturi multiple, te poate murări la atingere. Astfel, eu am hotărât să termin mai întăi partea de sus a picturii. Nu am vrut ca latura palmei să se atingă de zonele deja pictate atunci când revin asupra clădirilor după ce fac drumul, de exemplu.
Așadar, în a doua etapă m-am concentrat asupra culorilor pentru case și biserică. Am vrut culori mai intense la casele din stânga, de dinainte de biserică, și culori mai deschise, precum și mai puține detalii, pentru casele de după biserică. De aceea, peste culorile crem-rozalii de la case am adăugat alb.
Pastelurile se pot suprapune într-un mod opac – cum se vede la acoperișul înzăpezit, dar se pot și amesteca – cum este cazul zidurilor și a norilor de pe cer. Iată cum se face amestecul în cazul folosirii pastelurilor uleioase: se pune un strat de culoare, se adaugă apoi o altă culoare (de regulă una mai deschisă), și se freacă suprafața cu mișcări, de regulă, circulare. În funcție de cât de mult freci, culorile și texura se modifică mai mult sau mai puțin.
Albul și albastrul deschis sunt culorile pe care le putem folosi pentru a crea efectul de nori la baza cerului. Acest lucru trebuie făcut înainte de a picta cupola bisericii. Aplicăm puțin albastru deschis, frecăm, apoi adăugăm alb și iar frecăm. Repetăm trepat procesul până când suntem mulțumiți de rezulat.
În mod similar procedăm si pentru zidurile clădirilor și acoperișuri, doar că la cele din urmă, ultimul pas este fără frecare.
Pasul 3:
Ușile caselor din stânga sunt ceva mai detaliate. Pentru a le contura folosim muchia paselului, și nu latura sa ca până acum. În timp, prin folosire, pastelul își ”tocește” muchiile. Pentru a evita acest lucru, atunci când umplem suprafețe mari cum este cerul, putem să ”șlefuim” latura pastelului creând o muchie. Asta înseamnă să folosești cât mai înclinat pastelul atunci când ai ocazia, și nu cu vârful perpendicular pe hârtie.
Cel mai greu de redat mi s-a părut a fi crucea și cupola bisericii. Aici trebuie să ”simțim” forma tridimensională a cupolei, și pentru aceasta jonglăm din nou cu nuanțele de albastru și alb. Crucea nu este la fel de întunecată precum maroul amestecat cu negru de la limita acoperisurilor. Am folosit muchia ascuțită a pastelului albastru închis.
Pasul 4:
Drumul, datorită umezelii, a preluat din culorile mediului din jur, dar ținem cont și de zăpada murdară și pe alocuri bătătorită. De aceea, aici am inclus o paletă largă de culori, inclusiv violet. Peste staturile de pastel întins am adăugat albastrul deschis care reprezintă zapada proaspăt depusă.
În imaginea de referință, pe drum trecea și o mașină, ale cărei faruri străluceau puternic. Am renunțat la acest element și am redat strada pustie, din același motiv pentru care am renunțat și la stâlpul de lumină din dreapta: prea multe elemente distrag.
Pasul 5:
În mijlocul intersecției este o baltă. Privind dintr-un anumit unghi, casele și biserica se reflectă în ea. Pe marginea bălții s-a strâns un strat de zăpadă murdară. Prima dată pictăm interiorul bălții. Efectiv pictăm în oglindă ceea ce am făcut mai sus. Ne ajută mult faptul că putem ”nimeri” destul de exeact culorile atunci când folosim pasteluri uleioase. Dacă ar fi trebuit să combinăm alte vopsele, am fi obținut cu greu aceleasi culori ca în partea de sus.
Când am terminat interiorul, am trasat un fel de contur cu negru pentru a stabili în ce zone pămâtul este mai ridicat decât nivelul bălții. Apoi, deasupra acestui contur am adăugat zăpada.
Pentru colțul din dreapta jos am apelat la niște nuanțe mai puțin obișnuite pentru iarnă: maro și maro-gălbui. Pe de altă parte, acest lucru echilibrează compoziția cu zona bisericii, unde avem aceleași nuanțe și aceeași texură. Mai mult decât atât, s-a obținut și un contrast cromatic cald-rece între zonele albastre și cele gălbui.
Pasul 6:
Abia la final m-am ocupat și de clădirile din dreapta. Ele sunt însă esențiale pentru compoziție. Important de avut în vedere este faptul că ele trebuie să fie mai întunecate decât cele din stânga, și mai puțin contrastante. De aceea, peste culoarea de bază putem adăuga o nuanță mai închisă, și frecăm până la amestecare.
Mai interesant este colțul de trotuar. Avem zăpada de pe trotuar, mai curată decât cea de pe stradă (folosim așadar albastru și alb). Dar avem și zăpadă adunată la baza trotuarului. Simțim consistența acestei zăpezi doar dacă alternăm gri (gri-albăstrui) cu alb. Pentru aceasta, important este cum folosim batoanele de pastel: se traseasă scurt, nu prelung, și de asemenea, frecăm scurt, nu lung.
Cu cât hârtia se încarcă cu mai multe straturi de culoare, și cu cât le îmbinăm mai mult, cu atât culorile devin mai mâloase. De aceea, trebuie să fim cumpătați atunci când punem pastelurile, și să nu apăsăm cu ele. Surplusul de pastel poate fi ridicat de pe hârtie prin răzuire, dar, o urmă din culoarea pusă (sau obținută) tot rămâne.
Aceasta este scena de iarnă pe drumul spre castelul Bran, pictată cu pastel uleios, în viziunea mea.
- Secretele Nuanțelor de Gri în Pictură - 17/04/2024
- Alegerea Instrumentelor Potrivite pentru Desenul Portretelor - 05/09/2023
- Tipuri de Hârtie pentru Desen și Cum Alegi Hârtia potrivită - 31/08/2023
- De ce este atât de greu sa desenam portrete? - 28/08/2023
- 5+1 Motive pentru Care Merită Să Pictezi Când Ieși la Pensie - 24/08/2023
- 6 Greseli Frecvente in Desenul si Pictura Portrelor - 21/08/2023
- Modernismul în Pictură: O călătorie către exprimarea liberă a creativității - 16/08/2023
- Cum va influența inteligența artificială arta și artiștii? - 15/08/2023
- Lupta împotriva Burnout-ului Creativ: Cum să-ți recâștigi pasiunea și inspirația - 09/08/2023
- Răsfăț pentru suflet: Reducerea stresului cu terapia prin artă - 04/08/2023
Leave a comment