Peisaj dramatic in acuarela, pas cu pas
Acuarelele sunt cel mai la indemana pasionatilor de pictura, asa ca astazi am sa abordez un peisaj in acuarele (da, iar peisaj – am ce am cu peisajele). Am vazut o poza si mi-am dorit sa o transpun in acuarele. Este simpla, dar foarte decorativa. Sau, altfel spus, usor de realizat si totusi dramatica.
Materiale:
- Acuarele in tub, set Sennelier La Petite Aquarelle. Culorile folosite sunt: albastru cobalt, gri paynes, magenta, galben cadmiu si umbra. O paleta destul de restransa.
- Pensule din par sintetic Tintoretto 107 , marimile 2, 4 si 8. Desi sunt sintetice, sa stii ca au o calitate profi.
- Hartie A4 de 300g pentru acuarele, din blocul Britania. Nu te zgarci la o hartie mai subtire.
Pasul 1: Schita.
Este nevoie doar de o linie a orizontului, o delimitare a lacului, si mai multa atentie la crengile copacilor. Forma copacilor este importanta caci ei vor sari in evidenta. Schitam inclusiv reflexia copacului din dreapta, creanga cu creaga, in oglinda. Foloseste un creion cu mina moale si nu apasa. Acuarelele sunt foarte transparente si poate nu vrei ca schita sa se intrevada in pictura finala.
Pasul 2: Umezirea hartiei.
Sa te invat un truc: majoritatea artistilor pe care ii cunosc umezesc hartia cu apa. In urma unor experimente, eu am decis sa folosesc 50% apa si 50% alcool. Efectele disiparii sunt mai interesante si mai difuze, ideal pentru un prim strat de fundal. In plus, alcoolul se evapora mai repede. Atata timp cat folosesc o hartie mica dar groasa, nu-mi place sa astept prea mult uscarea ei pentru a trece de la etapa pictarii fundalului la detaliile finale.
Pasul 3: Picteaza cele mai deschise si cele mai inchise zone.
Concret, acest lucru inseamna ca am pictat cerul, diluand mult culoarea spre dreapta, si adaugand treptat putin mai multa culoare in stanga. Am folosit un amestec de albastru de cobalt si putina magenta. Albastrul cobalt pur mi se parea prea albastru pentru un cer la apus, chiar si in partea opusa soarelui.
GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!
Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura
Apoi, am pictat fasia de pamant din partea de jos a compozitiei. Este una dintre cele mai intunecate zone, si, odata pictata, ma ajuta sa estimez gradul de intensitate a culorilor de la mijlocul compozitiei. Ca si culori, am folosit umbra amestecata cu magenta, sau, daca ai umbra arsa, poti folosi direct aceasta nuanta.
Pasul 4: Picteaza treptat detaliile, incepand cu cele mai deschise la culoare.
Pentru a picta norii am fost nevoie sa umezesc din nou putin hartia (folosind un pulverizator). Caracterul lor pufos este redat prin disiparea culorii intr-un mediu ud. Se incepe de la culorile cele mai deschise, deci, galben. Apoi portocaliu, rosu si mov. Norii sunt tamponati cu o pensula mare, avand grija la perspectiva: mai mici in dreapta-jos si mai mari in stanga-sus. Cei mai mari dintre nori pot fi tamponati chiar si cu un servetel mototolit.
Tine cont de perspectiva si la asezarea norilor unii fata de altii. Nu doar marimea conteaza. Acest lucru insemna ca vei urma o diagonala imaginara precum cea schitata aici. Trebuie sa ai mereu in vedere totul unitar al compozitiei.
Pentru a intelege mai bine acest lucru, am sa fac o paranteza.
Elemente compozitionale
Deoarece sunt deseori intrebata cum se obtine o compozitie placuta pentru pictura, am sa fac analiza acestui tablou.
In primul rand, observa faptul ca linia orizontului nu este la mijocul picturii, ci la 2/3 in jos. Apoi….
Exista cateva principii artistice pe care poti sa inveti sa le recunosti intr-o pictura. Acestea sunt detaliate in articolul “Principiile artei si designului“.
Sa luam pe rand fiecare principiu.
ECHILIBRUL: Il regasim in simetria dintre cer si apa, dar si ancorarea realitatii cu cei doi copaci, aplecati parca unul spre celalalt.
- CONTRASTUL: Avem contrast intre nuantele calde si deschise ale cerului, si nuantele inchise ale copacilor. Avem in acelasi timp contrast intre cei doi copaci: unul mare si apropiat, unul mic si indepartat.
- ACCENTUL: Avem o zona dominanta, care atrage imediat atentia, in jurul copacului indepartat, caci acolo contrastul cromatic este mai puternic.
- MISCAREA: Liniile paralele si diagonale care corespund amplasarii norilor indica directia vantului. Avem creata iluzia de spatiu – vezi cele doua sageti.
- RITMUL: Acesta este dat de repetitia liniilor de nori (in mod neuniform, dar organizat).
- VARIETATEA: Avem multe elemente care indica prezenta acestui principiu in compunerea imaginii. Norii sunt atat mici, cat si mari, cei doi copaci sunt diversi, neuniformi. Totusi, aceasta mare varietate este echilibrata de reflexia elementelor.
Sa ne intoarcem acum la pictat.
Pasul 5: Linia orizontului.
Aceasta o pictam in culori mai putin diluate. Desi orizontul este indepartat, in acest caz el are o culoare mai inchisa decat cerul si reflexia sa, caci reprezinta un petic de pamant. Folosim portocaliu atat deasupra orizontului ca si sub acesta pentru a echilibra trecerea de la pamant la galbenul apusului. In stanga avem o bucata de pamant mai apropiata, a carei culoare este mov. Un mov mai putin diluat decat cel al cerului din acea zona. Si aceasta se picteaza sub orizont caci toata compozitia se reflecta perfect in apa lacului.
Pasul 6: Pictam copacii cu gri paynes.
Inainte de a picta copacii asigura-te ca hartia este complet uscata, fara nicio urma de umezeala. Daca este chiar si foarte putin umeda, vopseaua se va disipa, iar urma finala lasata de pensula nu va avea un contur clar, ci unul difuz.
Desi am folosit doar gri paynes, vei observa ca suprafata copacilor nu este de un negru uniform. Acest lucru se datoreaza dilutiei cu apa. Peste primul strat de gri, am adaugat un altul in partea stanga a copacului mare. Pentru reflexia sa, am intunecat culoarea cu inca un strat.
De asemenea, pentru copacul mai mic si mai indepartat am folosit o dilutie mai mica, deci un gri mai intens.
Iata si rezultatul final:
Sa vedem acum in doar 3 cuvinte care este secretul reusitei acestei picturi:
CONTROLUL DILUTIEI ACUARELELOR !
Zona centrala a cerului este luminoasa si puternic contrastanta fata de copaci, desi acestia din urma nu sunt chiar negrii. Vei obtine acest efect doar daca pictezi cerul, in partea centrala, cu foarte putina culoare si multa multa apa. Imagineaza-ti de la bun inceput cat de luminoasa vrei sa fie pictura ta, si adauga culoarea doar treptat. Tine minte faptul ca acuarelele sunt aproape imposibil de corectat. Odata ce ai aplicat culoarea pe hartie, nu poti sa o mai deschizi cu alb.
La final, am sa-ti mai spun ceva despre alegerea culorilor. Galbenul si Movul nu sunt intamplatoare. Ele reprezinta una din cele trei perechi de culori complementare. Culorile complementare, atunci cand sunt alaturate, produc un contrast maxim. Iar contrastul puternic este ceva ce trebuie sa obtii daca vrei ca pictura ta sa fie atragatoare.
Iata ca un peisaj simplu poate ascunde o multime de secrete la care nici nu te-ai gandit!
- Secretele Nuanțelor de Gri în Pictură - 17/04/2024
- Alegerea Instrumentelor Potrivite pentru Desenul Portretelor - 05/09/2023
- Tipuri de Hârtie pentru Desen și Cum Alegi Hârtia potrivită - 31/08/2023
- De ce este atât de greu sa desenam portrete? - 28/08/2023
- 5+1 Motive pentru Care Merită Să Pictezi Când Ieși la Pensie - 24/08/2023
- 6 Greseli Frecvente in Desenul si Pictura Portrelor - 21/08/2023
- Modernismul în Pictură: O călătorie către exprimarea liberă a creativității - 16/08/2023
- Cum va influența inteligența artificială arta și artiștii? - 15/08/2023
- Lupta împotriva Burnout-ului Creativ: Cum să-ți recâștigi pasiunea și inspirația - 09/08/2023
- Răsfăț pentru suflet: Reducerea stresului cu terapia prin artă - 04/08/2023
Mulțumesc Laura.Am avut plăcere să citesc și să primesc aceste explicații de care am avut nevoie Acum eu pictez numai în acuarel cu creioane acuarel și îmi place ceace fac.Am găsit și tematica picturilor mele și anume partea comică a vieții de la tinerețe la bătrânețe.Îmi pare bine că te-am cunoscut cu mult respect Lili
Nimic din ce am citit până acum nu m-a determinat să încerc aceasta tehnica.Tu ai reusit sa ma convingi .Multumesc.