Principiile artei si design-ului

Italy, Lombardy, Milan, Museo del Novecento, Whole artwork view, Abstract composition, without specific references to reality, built around the two red spots, a very strong color according to his theories. (Photo by Luca Carrà / Electa / Mondadori Portfolio via Getty Images)

Elementele si principiile artei si design-ului reprezinta fundatia limbajului pe care il utilizam atunci cand vorbim despre arta.

Elementele artistice sunt instrumente vizuale pe care artistul le foloseste pentru a crea o compozitie.

Acestea sunt: linia (line), forma (shape), aspectul (form), culoarea (color), valoarea (value), textura (texture) si spatialitatea (space).

Principiile artistice reprezinta modul in care artistul foloseste aceste instrumente vizuale pentru a crea un anume efect astfel incat sa rezulte o imagine vizuala asa cum si-a dorit acesta.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

S-a agreat ca principiile artei cuprind urmatoarele: echilibrul (balance), contrastul (contrast), accentul (emphasis), miscarea (movement), textura (pattern) si ritmul (rhythm), compozitia unitara (unity), varietatea (variety).

Folosirea acestor principii poate determina daca o pictura este reusita sau nu, daca este finalizata sau nu.

Desi nu este necesar sa folosim toate principiile intr-o singura pictura, acestea se leaga de multe ori intre ele. S-a constatat ca pictura de sucess, are in general o compozitie unitara, dar in acelasi timp se remarca prin varietatea creata de zonele de contrast si accentuare, culorile si compozitia sunt bine echilibrate, si determina ochiul privitorului sa se miste catre toate zonele picturii. Acest lucru inseamna ca un singur principiu al artei poate influenta efectul si impactul altui principiu.

elementele si principiile artei

elementele si principiile artei – clic pentru a mari

Sa vedem acum cateva cuvinte despre fiecare principiu in parte:

Echilibrul se refera la ponderea vizuala a elementelor compozitionale. Este un sentiment care iti transmite faptul ca pictura “se simte bine”, este balansata. Lipsa echilibrului cauzeaza un sentiment de discomfort pentru cel care priveste imaginea. Echilibrul poate fi atins prin folosirea simetriei, in care ambele parti ale picturii contin aceleasi elemente in aceeasi pozitie; sau, prin folosirea asimetriei, caz in care compozitia este balansata prin contrastul elementelor de arta.

Contrastul este diferenta dintre elementele de art dintr-o compozitie, astfel incat fiecare element devine mai “puternic” prin contrastul fata de alt element. Atunci cand sunt unul langa altul, elementele contrastante atrag atentia privitorului. Zonele pline de contrast sunt primele care ies in evidenta la “prima vedere”. Contrastul poate fi realizat prin juxtapunerea oricaror elemente de arta. Spatiul negativ/pozitiv este un exemplu de contrast.

Accentul apare atunci cand pictorul creaza in mod deliberat o zona in cadrul compozitiei care este dominanta din punct de vedere vizual si atrage atentia privitorului. De cele mai multe ori accentul este realizat prin contrast.

Miscarea este rezultatul folosirii elementelor de arta in asa fel incat determina “plimbarea” ochilor privitorului dintr-un punct in altul al picturii. Un sentiment de miscare poate fi creat prin folosirea liniilor diagonale si curbe, fie reale, fie aparente, prin crearea iluziei de spatiu, repetitie, etc.

Textura este repetitia uniforma a elementelor de arta sau a oricarei combinatie a acestora. Orice “lucru” poate fi transformat in textura prin simpla repetitie. Iata cateva exemple clasice de texturi: spirale, grile, valuri. De multe ori, acest principiu al artei este folosit pentru picturi abstracte.

Ritmul este creat prin senzatia de “miscare” creata de folosirea repetitiei elementelor de arta intr-un mod neuniform dar organizat. Termenul este preluat din muzica, deci te poti gandi la ritmul muzicii pentru a “vizualiza” aplicarea acestui principiu. Spre deosebire de textura, care necesita constanta, ritmul se bazeaza pe varietate.

Varietatea este un principiu care spune ca daca vrei ca pictura ta sa se simta “unitara”, atunci toate elementele trebuie sa se potriveaza intre ele intr-un mod comfortabil. Prea multa “unitate” creaza insa monotonie, iar prea multa “varietate” creaza haos. Ai nevoie de ambele (deci de un echilibru – ne intoarcem la primul principiu). In mod ideal, vei vrea sa ai zone de interes in cadrul compozitiei, inconjurate de zone in care ochiul se poate odihni.

Mai multe detalii despre aceste elemente si principii de arta vei afla in cadrul cursului Picturia!

2 Comments

  1. Un lucru important l-am invatat la scoala populara de arta: Dupa ce ai ajuns cu tabloul in stadiul de schita, dar si mai apoi in decursul lucrului, aseaza-l cu josul in sus pe sevalet si uita-te de la distanta cu ochii intredeschisi. Vei vedea imediat daca totul e bine sau daca ceva “zgarie” ochii. De cele mai multe ori, va trebui sa modifici anumite linii sau culori.

  2. Intr-adevar,cele aratate aici sunt vitale pentru teoria picturii si asigurarea unei minime reusite.Este bine ca insistati pe notiuni teoretice, pentru ca ignorarea lor duce la esec si este pacat de munca si materiale.Este,ca sa dau un exemplu empiric,ca la condusul autoturismului:toti,dupa luarea permisului,pierdem din vedere multe notiuni teoretice,atat timp cat rutina ne acapareaza si ne credem cei mai buni soferi. Dar daca dupa un timp refaci,asa ca din joaca testele auto, apare un mare esec care ne trezeste la realitate.Deci, in orice domeniu, studiul nu se va abandona niciodata.Multumim.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*