Forma, Lumina si Umbrele in natura statica: Etape, Rezultate si Concluzii ale Temei Grupului Privat “Picturia”
Forma, Lumina si Umbrele: Tema nr.2 din grupul privat al Cursului Picturia. (Pentru access la teme, inscrie-te la curs!)
Pentru aceasta tema am ales natura statica cu fructe.
Ce este de invatat:
Fiecare obiect trebuie redat in asa fel incat sa ne dam seama de forma si textura lui. Acest lucru se face prin trecerea de la o culoare mai deschisa la una mai inchisa. Daca obiectul este colturos, trecerea se face abrupt – puternic contrastant. Daca obiectul este rotund sau oval, trecerea se face mai lin.
Daca iluminarea scenei este puternica, avem contraste mai puternice, un lucru de dorit atunci cand pictam. Cu cat avem umbre mai puternice (datorate luminii puternice), cu atat pictura este mai interesanta.
De observat in poze: culoarea luminoasa sau intunecata a fundalului determina o perceptie diferita. In pictura puteti colora fundalul cum credeti mai bine – ideal contrastant cu fructele. Adica, fie o nuanta de maro inchis (lemnul mesei), fie o culoare complementara.
GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!
Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura
Cu aceasta ocazie am sa dezvalui un secret care ajuta mult la vizualizarea rezultatului artistic si trecerea peste teama de a nu reusi in redarea corecta a elementelor care definesc obiectele (forma, tridimensionalitatea, lumina si umbra).
TRUC! Foloseste un program de editarea computerizata pentru a transforma fotografia intr-o schita (alb-negru si color)! In acest fel, se accentueaza contrastul si se elimina detaliile inutile.
De exemplu, poti apela la un serviciu de editare online gratuit:
http://www.picturetopeople.org/photo_sketch/realistic_pencil_sketch_photo_effect.html
http://www.picturetopeople.org/photo_sketch/realistic_colorful_drawing_photo_effect.html
GALERIE
CONCLUZII
Forma
Forma rotunda este usor de realizat, dar…. diferenta intre o forma rotunda si una sferica se face prin folosirea unei game largi de valori cromatice. Intr-un limbaj mai simplu, este nevoie de adaos de negru in zonele umbrite si adaos de alb in zonele luminate. Incepatorii au tendinta sa fie rezervati in ceea ce priveste acest adaos. Pentru a fii siguri ca amestecam o proportie buna de alb si negru in culoarea de baza a obiectului nostru, trebuie sa tinem cont de urmatoarea regula: o sfera contine cel putin 4 valori de pe scara valorica.
O scara valorica arata cam asa:
Deci, obiectul nostru arata cu adevarat sferic daca apelam la aceasta combinatie: o valoare din gama “highlights”, doua valori din gama “midtones” si o valoare din gama “shadow”. Sa zicem, valorile 3,5,6,8. Negrul pur nu l-as folosi niciodata, iar albul este util doar pentru obiecte din sticla. Foarte bine in aceasta privinta s-au descurcat: Stela Simon, Marian Alexandru, Laura Crisan, Adrian Dragnea.
Miezul jumatatii de fruct din stanga a fost reprezentata de majoritatea cursantilor sub forma de cerc. Dar, in realitate, acel fruct este usor inclinat, ceea ce inseamna ca are o forma eliptica, nu sferica. Pornind de la centrul elipsei, miezul nu este perfect echidistant. Bucatile miezului sunt mai late si mai lungi in apropiere, si mai inguste si mai scurte in departare.
Prin suprapunerea celor doua forme observam unde trebuie “turtit” cercul pentru a obine elipsa de care avem nevoie.
Lumina si Umbrele
A doua problema o reprezinta lumina si umbrele. Acest lucru este in legatura directa cu forma. Nu putem avea o forma clara fara ca aceasta sa fie bine luminata. Prin urmare, iata un grafic care arata unde anume pictam acele valori pe care le-am stabilit anterior.
Avand in vedere ca lumina bate din dreapta, umbra este mai lunga spre stanga. In cazul de fata avem o lumina blanda, nu foarte puternica, ceea ce inseamna ca umbra este relativ mica si nu foarte intensa. Daca lumina ar fi fost mai puternica, am fi avut un contrast mai mare intre valori. Am fi ales atunci valorile 1,4,6,9. Iar umbra, la randul ei, ar fi fost mai intunecata si mai lunga.
Umbra celor trei obiecte (fructul rotund, jumatatea de fruct si feliile din dreapta) se combina. Acest lucru a fost cel mai bine redat de Adrian Dragnea.
Fundalul
Iata ce modificare majora a suferit una dintre lucrari:
Nu-i asa ca noul fundal a pus in evidenta mai bine fructele?
Felicitari celor care au ales sa fie inventivi in ceea ce priveste fundalul: Al. Marian, Adriana Mijaiche, Lia F., dar si celor care au ales culori complementare si contrastante pentru fundal: Simon Stela, Cristina Brezeanu, Laura Cardos, Mihaela Moldoveanu, Laura Crisan. In cazul in care grupul de portocale se plaseaza intr-un context mai larg, mare atentie la perspectiva! Fotografia este facuta dintr-o perspectiva aeriana, iar pentru a “pune” portocalele intr-un vas, va trebui coborata perspectiva. Cu alte cuvinte, portocala rotunda se pune mai jos decat in imaginea de referinta.
- Secretele Nuanțelor de Gri în Pictură - 17/04/2024
- Alegerea Instrumentelor Potrivite pentru Desenul Portretelor - 05/09/2023
- Tipuri de Hârtie pentru Desen și Cum Alegi Hârtia potrivită - 31/08/2023
- De ce este atât de greu sa desenam portrete? - 28/08/2023
- 5+1 Motive pentru Care Merită Să Pictezi Când Ieși la Pensie - 24/08/2023
- 6 Greseli Frecvente in Desenul si Pictura Portrelor - 21/08/2023
- Modernismul în Pictură: O călătorie către exprimarea liberă a creativității - 16/08/2023
- Cum va influența inteligența artificială arta și artiștii? - 15/08/2023
- Lupta împotriva Burnout-ului Creativ: Cum să-ți recâștigi pasiunea și inspirația - 09/08/2023
- Răsfăț pentru suflet: Reducerea stresului cu terapia prin artă - 04/08/2023
Știam ca am multe de învățat de la acest curs si sper ca prin Exercițiu sa imi îmbunătățesc cunoștințele despre pictura.Iti mulțumim Laura pentru sfaturile si cunoștințele tale.
Imi place mult analiza facuta cu profesionalism si seriozitate.Chiar daca este un curs online, ne bucuram de indrumari facute cu profesionalitate, invatam multe lucruri noi si , de ce nu, unele secrete pe care putini profesionisti le-ar dezvalui.Multumim mult, Laurentia,si multumesc Divinitatii ca m-a facut sa va gasesc si sa fac parte din acest grup!
Sunt unele tutoriale in engleza despre asta,iar unele includ “Direct Light.Iar eu nu-mi prea dau seama cum se foloseste in desen.Imi poate explica cineva? Multumesc!
Din nou trebuie să remarc ca intr-un text foarte mic ai comprimat mai multa informatie decat se primeste intr-un an de scoala de pictura(unde trebuie sa gasesti singur aceste “trucuri”).Multumesc frumos.
Buna seara ,dna Mateescu !!!
Multumesc mult pentru efortul depus pentru a trimite mailurile,cu informatia extrem de utila,pentru a picta.Din lipsa de timp ,sincera sa fiu,nu am pus in practica lectiile primite.Dar sunt sigura ca la timpul potrivit neaparat voi recurge le ele,care am inteles ca sunt extrem de utile.Si in cazul in care am sa am nevoe de ajutor – stiu unde pot sa va gasesc.
Multumesc cu plecaciune
Cu respect
Valentina