Pigmentii si Teoria Culorilor in Pictura

Atunci cand cumperi culorile de baza pentru a picta, observi ca ai o varietate foarte larga de posibilitati.

De exemplu:

  • Alb titan, alb zinc
  • Galben cadmiu, galben oxid de fier, galben amberg
  • Rosu cadmiu, rosu vermillon, rosu purpuriu, rosu pamant, rosu scarlet
  • Maro: umbra naturala, umbra arsa, sienna arsa
  • Verde cobalt, verde oxid de crom, verde malachit
  • Albastru cobalt, albastru turcoaz, albastru ceruleum, albastru ultramarin

Te intrebi probabil si ce-o fi oare cu aceste denumiri (unele mai complexe altele mai simple) si de unde vin ele. Ei bine, pentru a intelege acest lucru, trebuie sa stii, in primul rand, ca la baza fiecarei culori sta pigmentul.

Pigmenti de culoare

pigmenti de culoarePigmentul este o molecula unica (vorbind din punct de vedere chimic) deoarece are proprietatea de a absorbi unde luminoase cu lungimi specifice, rezultand astfel o culore specifica. El transmite proprietatile sale (deci culoarea sa) mediului cu care vine in contact (solventul, si in cele din urma, panzei sau hartiei pe care este aplicat) Mai mult decat atat, fiecare pigment isi trage numele de la originea descoperirii sale. Caci, in trecut, chimistii cautau diverse solutii pentru obtinerea unor culori cat mai stabile si mai placute pentru materialele textile. Cu timpul, varietatea, saturația și rezistența pigmenților a crescut, ceea ce in termeni de pictura inseamna ca, a crescut calitatea culorilor. Inainte de a trece mai departe la teoria culorilor, vreau sa mentionez faptul ca fabricarea culorilor pentru pictură se reduce de fapt la măcinarea fină a pigmenților, amestecarea cu lianți, aditivi și solvenți și împachetarea lor. Se folosesc practic aceeasi pigmenti atat in domeniul artistic, cat si in cel industrial.

GRATUIT. Lectii De Pictura Pe Email!

Aboneaza-te pentru a primi gratuit lectii de pictura

Daca esti curios, poti gasi in magazinele cu spefic de materiale de pictura si pigmenti in forma lor bruta (coloranti sub forma de pudra). Pentru a-i folosi, insa, trebuie sa stii sa ii diluezi corespunzator. Adica: pentru ulei, va trebui sa folosesti ulei (iar aici avem o varietate de uleiuri), pentru acril guma arabila, iar pentru acuarele albus de ou.

Acum, in functie de scopul pentru care iti procuri culorile, vei alege vopsele pe baza de pigmenti mai vibranti sau mai putin vibranti. Colectia mea de vopsele pe baza de ulei, utilizata cu precadere pentru a picta peisaje si flori, contine: verde crom, verde veronese, albastru de prusia, albastru cobalt, rosu vermillon, rosu scarlet, ocru galben inchis, citron de crom, negru de fum, alb de titan si alb de zinc.

Amestecarea culorilor

roata-culorilor

Roata culorilor

Pigmentii pot fi amestecati pentru a obtine alte culori. De fapt, ceea ce probabil toata lumea stie, exista doar trei culori de baza: rosu, galben, si albastru. Pornind de la acestea, poti obtine orice alta culoare. Retine insa ca albul si negrul nu sunt culori. Cu ele doar inchizi sau deschizi nuanta unei culori.

Acest lucru se explica cel mai bine grafic. (vezi alaturat)

De aceea nu este necesar sa cumperi o varietate mare de culori, dar, daca vei amesteca, de exemplu, verde crom cu rosu scarlet, vei obtine un alt fel de maro fata de amestecul obtinut din verde malachit cu rosu vermillon. In plus, cantitatea de pigment din amestec determina nuanta de brun. Mai mult rosu te va conduce catre un fel de brun-roscat, pe cand mai mult verde va rezulta intr-un brun-ocru, pe care il poti deschide si mai mult adaugand galben.

Amestecarea culorilor se face diferit in functie de proprietatile vopselelor. Intr-un fel vom amesteca culorile pe baza de ulei, iar in alt fel vom lucra cu cele pe baza de apa. Pigmentul este acelasi, deci, ce anume face diferenta? Ei bine, in cazul vopselelor pe baza de ulei, ele neuscandu-se imediat, poti sa mai combini, sa adaugi si sa modifici si dupa un anumit timp. Ai mai multe posibilitati si mai mult timp de gandire in ceea ce priveste amestecul si nuantele. Atunci cand lucrezi cu vopsele pe baza de apa, trebuie sa stii de la inceput ce nuanta si ce ton de culoare vrei. Al doilea strat pe care il aplici, nu va mai putea schimba lucrurile, ci va arata ca o noua aplicare a unei noi culori.

Acestea fiind spuse, iata care sunt, in mare, posibilitatile de combinare:

Culorile secundare se obtin prin combinarea culorilor primare:

ROSU + GALBEN = ORANJ (portocaliu)

GALBEN + ALBASTRU = VERDE

ALBASTRU + ROSU = VIOLET

Culorile tertiare se obtin prin combinarea unei culori primare si a unei culori secundare alaturate:

ROSU + ORANJ = ORANJ-ROSCAT

ROSU + VIOLET = VIOLET-ROSCAT

ALBASTRU + VIOLET = VIOLET-ALBASTRUI (indigo)

ALBASTRU + VERDE = VERDE-ALBASTRUI (turcoaz)

GALBEN + VERDE = VERDE-GALBUI

GALBEN + ORANJ = ORANJ-GALBUI (auriu)

In ceea ce priveste amestecul culorilor, mai putem vorbi si despre intrepatrunderea acestora doar prin intermediul diluantului, sau cu ajutorul pensulei, despre metode de amestecare pe paleta si direct pe panza sau hartie. Va trebui sa tii cont si de temperatura culorii (culoarea poate fi perceputa ca fiind calda sau rece) pentru a reda o anumita atmosfera. Ar mai fi de vorbit despre ce inseamna culorile complementare si cum se folosesc ele pentru a crea o pictura de impact. Acestea sunt insa subiecte pe care le voi dezbate in cursul practic.

10 Comments

  1. RODICA VIZITEU 11/08/2015 at 8:21 am

    AS DORI SA INVAT SA PICTEZ.BENEFICIEZ SI DE INSTRUCTAJ PRACTIC.

    CU STIMA,
    PSIHOLOG RODICA VIZITEU

  2. Am vazut in urma cu multi ani intr-o galerie de arta din Cluj un tablou in care de la distanta sclipea ceva auriu. Era o vaza cu flori. M-am apropiat si de la mica distanta nu erau de cat trei culori paralele, banale, fara sclipire, dar daca te uitai de departe la vaza, avea un efect de parca era aur. Am zis ca tin minte culorile si cum erau aranjate, dar le-am uitat. Poate cineva stie ceva…:) si le face cunoscute.

  3. Imi spuneti , va rog cum obtin nuanta de cer innorat?(cerul inaintea furtunii) .. Lucrez in acril. Va multumesc!! Mult! 🙂

    • Eu folosesc pentru cerul innorat albastru de cobalt, uneori amestecata cu gri (alb+negru). Dar, de cele mai multe ori, culoarea cerului innorat nu este uniforma. Poti sa pui doar albastru de cobalt + gri in unele zone, iar in alte zone sa adaugi rosu (de preferinta magenta) sau albastru ultramarin.

  4. Multumesc,multumesc ,multumesc,doamna laura!imi place atit de mult sa pictez si sa desenez in creion…(am 52 de ani ,n am facut cursuri..insa cred ..ca am talent,atunci cind pictez ,pur si simplu ,ma deconectez de tot ce este in jurul meu)iar lectiile dv sint minunate pt mine!as vrea sa va intreb daca pot sa va trimit citeva picturi si desene de ale mele si sa mi spuneti cum as mai putea sa le corectez…

  5. Buna ziua, am si eu o curiozitate, cum pot vopsi si cu ce culori hartia creponata si cum obtin culori pastelate?

  6. ROSU..VERDE SI ALBASTU sunt culorile de baza nu ROSU..GALBEN SI ALBASTRU

    • Stiti gresit. Verdele este o culoare secundara, care se obtine din amestecarea de galben si albastru. Daca nu ma credeti puteti testa cu orice tip de vopsele, chiar si cu creioanele.
      Pentru cei care lucreaza mult cu calculatorul exista acel “RGB” adica Red-green-blue”, insa aceea este alta poveste. Verdele nu este culoare primara.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*